-
danskerederier.gif

Maersk er årsagen til digitaliserings-hype

Maersk er årsagen til digitaliserings-hype
Maersk Line ejer igen verdens største containerskib med en kapacitet på 20.568 TEU

Torsdag 20. april 2017 kl: 13:15


Det amerikanske selskab CargoSpere, der har drevet en cloudbaseret softwareløsning for shippingbranchen siden 1999, siger, at der er et svar på, hvorfor der pludselig er så meget hype omkring digitalisering i containerrederierne. Svaret er: Maersk.

Det er ikke nyt, at det er muligt at digitalisere forretningsgange. Muligheden for at automatisere og accelerere BtB processer har eksisteret i årevis, men hvorfor er det så først for nylig, at container shipping industrien får øjnene op for muligheden?
Svaret er - ifølge direktøren for CargoSphere, der har tilbudt løsninger siden 1999 - enkelt: Maersk.

Det var ifølge Harry Sangree, CEO i CargoSphere, først da Maersk Line sidste år erklærede, at alt, hvad der kan digitaliseres, vil blive digitaliseret, at industrien pludselig vågnede op.

Han peger på, at mens shipping firmaer og operatører, der ikke benytter skibe, i årevis har gjort brug af bl.a. CargoSphere´s løsninger, så har containerrederierne været tilbageholdende og klamret sig til e-mail korrespondancer, der typisk kan tage mellem 48 og 96 timer.

Men med Maersk´s udmeldinger er der gået hul på bylden og for CargoSphere og andre leverandører, kan kursændringen i verdens største containerrederi, skabe et stort potentiale.

CargoSphere fik allerede et gennembrud i fjor, da United Arab Shipping Co. (UASC), der er på vej til at fusionere med Hapaq-Lloyd i fjor besluttede, at tappe sine fragtrater direkte ind i CargoSphere´s Rate Mesh system. Og Harry Sangree tror på, at flere kommer til. Selskabet har lige nu pilotforsøg i gang med to af verdens top-fem containerrederier og er i forhandlinger med to mere.

“Momentum begynder at skifte i forhold til at implementere denne teknologi,” siger han.

Direktøren tror på, at 2017 bliver året, hvor containerrederierne endelig begynder at digitalisere forretningsgangene efterhånden som de bliver mere komfortable med internetteknologierne.

Maersk har siden offentliggørelsen af digitaliseringsstrategien lanceret en lang række pilotprojekter med forskellige partnere verden over, heriblandt med det kinesiske svar på Ebay, Alibaba.


Kilde: CargoSphere


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ekspert: Rederierne brændstoftillæg helt OK
- Deloitte: Shipping foretrækker LNG
- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- BIMCO: 2018 tabsgivende for råolietankere
- CMA CGM køber finske Containerships
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Rasmus Jarlov bliver ny erhvervsminister
- Brian Mikkelsen stopper som minister
- Danmark taber en plads på flagstats-liste
- Scorpio Tankers afviser scrubbere
- Hurtigruten slipper billigt efter lovbrud
- A.P. Møller - Maersk har udpeget ny CFO


Dagens mest læste

- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Det må være den mindste færge…
- CMA CGM køber finske Containerships
- Skib i Port Kembla brænder fortsat


Ugens mest læste

- Slå nu bak, for h……
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Få meter fra et ordentligt brag
- Aarhus Havn: 4 kæmper på 12 timer
- Maersk lukker tre år gammel containerfabrik
- Se gigant gå til kaj i Fredericia
- Tanker brækker over efter grundstødning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst