Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Maersk er årsagen til digitaliserings-hype

Maersk er årsagen til digitaliserings-hype
Maersk Line ejer igen verdens største containerskib med en kapacitet på 20.568 TEU

Torsdag 20. april 2017 kl: 13:15


Det amerikanske selskab CargoSpere, der har drevet en cloudbaseret softwareløsning for shippingbranchen siden 1999, siger, at der er et svar på, hvorfor der pludselig er så meget hype omkring digitalisering i containerrederierne. Svaret er: Maersk.

Det er ikke nyt, at det er muligt at digitalisere forretningsgange. Muligheden for at automatisere og accelerere BtB processer har eksisteret i årevis, men hvorfor er det så først for nylig, at container shipping industrien får øjnene op for muligheden?
Svaret er - ifølge direktøren for CargoSphere, der har tilbudt løsninger siden 1999 - enkelt: Maersk.

Det var ifølge Harry Sangree, CEO i CargoSphere, først da Maersk Line sidste år erklærede, at alt, hvad der kan digitaliseres, vil blive digitaliseret, at industrien pludselig vågnede op.

Han peger på, at mens shipping firmaer og operatører, der ikke benytter skibe, i årevis har gjort brug af bl.a. CargoSphere´s løsninger, så har containerrederierne været tilbageholdende og klamret sig til e-mail korrespondancer, der typisk kan tage mellem 48 og 96 timer.

Men med Maersk´s udmeldinger er der gået hul på bylden og for CargoSphere og andre leverandører, kan kursændringen i verdens største containerrederi, skabe et stort potentiale.

CargoSphere fik allerede et gennembrud i fjor, da United Arab Shipping Co. (UASC), der er på vej til at fusionere med Hapaq-Lloyd i fjor besluttede, at tappe sine fragtrater direkte ind i CargoSphere´s Rate Mesh system. Og Harry Sangree tror på, at flere kommer til. Selskabet har lige nu pilotforsøg i gang med to af verdens top-fem containerrederier og er i forhandlinger med to mere.

“Momentum begynder at skifte i forhold til at implementere denne teknologi,” siger han.

Direktøren tror på, at 2017 bliver året, hvor containerrederierne endelig begynder at digitalisere forretningsgangene efterhånden som de bliver mere komfortable med internetteknologierne.

Maersk har siden offentliggørelsen af digitaliseringsstrategien lanceret en lang række pilotprojekter med forskellige partnere verden over, heriblandt med det kinesiske svar på Ebay, Alibaba.


Kilde: CargoSphere


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Mistænkeligt skib sejler i rundt i 8-taller
- Danske Rederiers korruptionsindsats virker
- Viking Supply får redningsplan godkendt
- Nyt fund kan være den forsvundne ubåd
- EURONAV vælger SERTICA fra Logimatic
- Maersk Line dæmper optimismen
- Danske Maritime kommenterer finanslov
- Maersk er stadig på overvågningslisten
- Over 700 indiske fiskere savnes efter cyklon
- To lodsarbejdere mister livet ved kæntring
- Ny rapport om autonome skibe
- Maersk Line afslutter salg af Mercosul Line


Dagens mest læste

- Fiskerenke får stor ulykkeserstatning
- Mistænkeligt skib sejler i rundt i 8-taller
- Verdens største kran under bygning
- EURONAV vælger SERTICA fra Logimatic
- Sea Shepherd afslører nyt fartøj


Ugens mest læste

- Kaptajn stoppet med promille på 3,29
- En død efter ulykke på Maersk boreplatform
- Det ser rigtig dyrt ud…
- To lodsarbejdere mister livet ved kæntring
- Esvagt vil selv udruste mandskabsfartøjer
- Søværnet overtager nyt inspektionsfartøj
- Fiskerenke får stor ulykkeserstatning
- Større undersøgelse af Nordsø-ulykke
- Containerskib smuglede 5.800 kg kokain
- Mistænkeligt skib sejler i rundt i 8-taller
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst