Danmark skal være førende på digitalisering
Maersk Lines kommercielle direktør, Søren Toft, åbnede i aftes Danish Maritime Days med et budskab om, at Danmark skal være førende, når det gælder digitalisering af søfarten. Danske Rederiers direktør pegede på behovet for innovation og stærk alliancer.
”Vi bliver nødt til at finde en fremtidig forretningsmodel. Det skal være lige så let at bestille en container, som at bestille en bog på internettet,” sagde Søren Toft i sin tale og tilføjede:
”Vi laver ikke de her investeringer og forbedringer for vores blå øjnes skyld, men fordi vi vil være ledende inden for handel. Ikke bare i dag, men også langt ude i fremtiden.”
Danish Maritime Days er et samarbejde mellem Søfartsstyrelsen, Danske Maritime og Danske Rederier og afholdes sammen med Danish Maritime Fair.
Her er der i løbet af de kommende dage fokus på flere forskellige emner, bl.a. pirateri og maritim sikkerhed, samt udvikling af havets forretningsmuligheder, som Nor-Shipping har arrangeret ved konferencen ’Opening Oceans’, der afholdes i Lokomotivværkstedet i København.
Det store fokus på fremtidens søfart glæder Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth.
”Lovgivning er afgørende for udviklingen. Det sikrer sikkerheden, og det sikrer, at alle skal følge samme lovgivning. Størstedelen af den udvikling vi har set på skibe er sket på grund af krav fra lovgivning. For eksempel ville man formentlig ikke have udviklet en scrubber, hvis der ikke var krav om det. Så det sikrer altså både udvikling og innovation,” siger Andreas Nordseth.
Hos Danske Rederier er man enig i, at det er vigtigt at fortsætte udviklingen, så vi sikrer, at Danmark fortsat er blandt de største søfartsnationer.
”Efter et drøjt 2016, blomstrer det danske rederierhverv igen. Danmark er nu den sjette største søfartsnation i verden. Det er gode nyheder – ikke blot for det danske rederierhverv, men for hele Det Blå Danmark. Men vækst kan ikke afhænge af traditioner. Det har behov for innovation og stærke alliancer,” sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i sin tale.
Kilde: Danske Rederier