Klik venligst
danskerederier.gif

Udvalgsformand kræver svar fra minister

Udvalgsformand kræver svar fra minister
Formanden for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, René Christensen (DF) vil have en forklaring fra ministeren i sagen om udbud.

Tirsdag 11. februar 2020 kl: 15:17


Formanden for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, René Christensen, vil nu bede miljø- og fødevareminister Lea Wermelin svare på, hvad der er op og ned i ministeriets forklaring på årsagen til, at udbuddet vedr. ombygning af to miljøskibe skal gå om.

Miljøministeren oversendte et notat til Miljø- og Fødevareudvalget, hvor det fremgår, at udbuddet skal gå om, fordi “værftet ikke ser sig i stand til at opfylde betingelserne vedr. den i kontrakten forudsatte betalingsplan og garantistillelse”.

Men det er ikke korrekt, fastslår formanden for Jobi Værft, advokat Jens Stadum overfor Maritime Danmark.

I udbudsmaterialet var der vedlagt et bilag 7, der taler om en ekstraordinær garantistillelse på ialt 24 mio. kr. der skulle dække garantiperioden efter ombygningen af skibene.

“Men det var en fejl, at denne garanti var nævnt som et bilag i kontrakten. Den burde slet ikke have været der,” har Kammeradvokaten indrømmet overfor Jobi Værft, siger Jens Stadum til Maritime Danmark.

Og intet sted i kontrakten henvises der til dette bilag.

“Det virker meget mærkeligt, at man giver Folketinget oplysning om, at det er værftet, der har udfordringer med at leve op til kontraktens indhold, når det viser sig, at det er udbudsmaterialet, der indeholder bilag, der ikke er knyttet til kontrakten.
Hvorfor har ministeren orienteret os på den måde, hvis det ikke er korrekt? Det vil jeg nu bede ministeren svare på,” siger René Christensen, der er formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, til Maritime Danmark.

Miljøstyrelsen indkøbte tilbage i 2015 de to brugte katamaraner i England for 17 mio. kr. med henblik på at ombygge dem til miljøskibe. Et tilbud om at få bygget to spritnye skibe til formålet fra Faaborg Værft blev den gang afvist.

Siden lå skibene uvirksomme hen i Svendborg havn. Da ombygningen af skibene første gang blev sendt i udbud blev fem værfter prækvalificeret til at byde på opgaven. Men kun Jobi Værft bød sig til med et tilbud på 36,4 mio. kr.

Men det fandt Miljøstyrelsen for dyrt og endte derfor med at trække udbuddet tilbage fordi beløbet var en fordobling af den oprindelige ramme, hvilket dengang gav anledning til stor kritik fra værftet og Danske Maritime.

I marts i fjor indrømmede den daværende miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen på et samråd, at det var en fejl, at Miljøstyrelsen i 2015 valgte at købe brugt i stedet for at tage mod tilbuddet fra Faaborg Værft.

Men et nyt udbud med ændrede specifikationer blev sat i værk.
Og igen var Jobi Værft det eneste, der bød sig til og igen skal udbuddet så gå om.

Advokat Jens Stadum har meddelt Kammeradvokaten, at han nu vil undersøge, om "Jobi Værft A/S kan rejse erstatningskrav for at opnå dækning for de indtil nu forgæves afholdte omkostninger og øvrigt tab som Værftet måtte lide, som følge aflysningen, der ikke skyldes forhold hos Jobi Værft A/S."

Læs mere om historien HER.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Wärtsilä henter ny topchef hos Volvo
- Keppel overvejer frasalg af offshore
- Maritime industri kan høste på Indien-aftale
- Povl Anker får den store tur på Orskov Yard
- Første stadestik til ny Hempel fabrik i Kina
- Tysk retssag om Femernbæltforbindelsen
- Endnu en stor kontrakt til Karstensens
- Danske Maritime sætter fokus på verdensmål
- Danske Maritime støtter højere klimamål
- Danmark ind i europæiske brintalliance
- Gigantisk bestilling er færdigleveret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre


Dagens mest læste

- Molslinjen er klar med ny færgeterminal
- Brændstof læk afsløret fra containerskib
- Havarikommission vil undersøge Estonia igen
- Keppel overvejer frasalg af offshore
- CMA CGM: Malware-angreb isoleret


Ugens mest læste

- Årsag til grundstødning måske fundet
- Ice Rose skal repareres på Fayard
- Nyt fund genåbner Estonia undersøgelse
- Povl Anker får den store tur på Orskov Yard
- Indisk flådestolthed sendt til skrotning
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Eimskip mistænkt for ulovlig skrotning
- Beslaglagt iransk olie fortsat på Maersk skib
- Molslinjen er klar med ny færgeterminal
- Danmarks største havvindmøllepark i udbud
Klik venligst
Klik venligst