danskerederier.gif

US-hjælpepakke godt nyt for danske rederier

US-hjælpepakke godt nyt for danske rederier
Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.

Torsdag 26. marts 2020 kl: 13:03


Den enorme amerikanske hjælpepakke på 2.000 mia. dollar - ca 14.000 mia. kr. er godt nyt for danske rederier, der har USA som sit næststørste eksportmarked. “Ekstremt vigtigt for os, at hjulene holdes i gang,” siger Jacob K. Clasen, der er direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.

Det historisk store beløb skal dels understøtte almindelige amerikanske familier og dem, der bliver arbejdsløse med en kontant udbetaling, dels understøtte virksomhederne bl.a. med enorme garantier.
Og for Danske Rederier, der har USA som sit næststørste eksportmarked, er morgenens melding om hjælpepakken en god nyhed.

”Hvert år anløber over 5.000 danske skibe en amerikansk havn, og USA står alene for ni procent af rederiernes eksport, så det er klart, at det er ekstremt vigtigt for os, at hjulene holdes i gang, og konsekvenserne af corona-virussen bliver så små som mulige for amerikanerne,” siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.

”Samtidig er USA’s økonomi verdens største, og derfor spiller det amerikanske marked selvfølgelig også en kæmpe rolle i, hvordan verdenshandlen vil udvikle sig de kommende måneder. Det er for tidligt at sige noget om nu, men hjælpepakken her vil i hvert fald trække i den rigtige retning,” siger Jacob K. Clasen.

Uanset hjælpepakker både i USA og andre steder i verden, har coronavirussen kappet en stor del af den globale efterspørgsel. Det får nu Maersk til at justere sin kapacitet, så den passer til den lavere efterspørgsel, skriver Vincent Clerc, CEO i Ocean and Logistics i Maersk i dag i et brev til kunderne. Læs mere HER.

Og ifølge Bimco´s chefanalytiker på shipping, Peter Sand, ser vi ind i et 2020, hvor efterspørgslen kan falde med mindst 5 pct. på globalt niveau i containersektoren. På nuværende tidspunkt reber rederierne sejlene og en rekordstor containerskibs kapacitet på ca. 2,5 mio. teu er er taget aflyst. Det svarer til 11 pct. af den samlede kapacitet, skriver Peter Sand i en rapport om pandemiens påvirkning på shipping.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk skibsfart ligger højt på hvidlister
- Kieler Kanalen mister trafik - fjerner afgifter
- Ardmore afviser fusions-tilbud fra Hafnia
- Fem eldrevne havnebusser er nu leveret
- Skibsfarten genoptager klimasamarbejde
- Bornholmerfærger kom for tæt på hinanden
- Stort kokainfund om bord på Mærsk skib
- Brand på fragtskib med last af skrot
- Udbrændt bilskib erklæret “total loss”
- A.P. Møller Fonden får ny direktør
- DFDS rokerer rundt på færger i Østersøen
- Fragtskib angrebet ud for Benin


Dagens mest læste

- Fem eldrevne havnebusser er nu leveret
- Kieler Kanalen mister trafik - fjerner afgifter
- Dansk skibsfart ligger højt på hvidlister
- Slut med tocifrede mia-opkøb i Maersk
- Styrelse åbner for afslutning af Nord Stream


Ugens mest læste

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- DFDS rokerer rundt på færger i Østersøen
- Bornholmerfærger kom for tæt på hinanden
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Fragtskib angrebet ud for Benin
- Kleven værft sender konkursbegæring
- Udbrændt bilskib erklæret “total loss”
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- Brand på fragtskib med last af skrot
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst