danskerederier.gif

Maersk skib angrebet i Guineabugten

Maersk skib angrebet i Guineabugten

Søndag 20. december 2020 kl: 08:00


Containerskibet Maersk Cadiz blev lørdag morgen angrebet af et ukendt antal pirater, mens skibet befandt sig i Guineabugten på en position 118 sømil sydvest for Bonny Island i Nigeria. Det er lykkedes piraterne at trænge om bord på containerskibet der sejler under Singapore flag.

“Vi kan bekræfte, at kriminelle den 19. december klokken 14.30 lokal tid er trængt om bord på Maersk Cadiz, mens skibet var på vej fra Tema i Ghana til Kribi, Cameroon”, skriver Signe Wagner, Head of Media Relations i Maersk, i en mail til Maritime Danmark.

Der foreligger ingen oplysninger om besætningens skæbne, og om piraterne fortsat befinder sig om bord.

Maersk oplyser i en opdatering søndag morgen, at et skib fra den nigerianske flåde nu er nået frem til Maersk Cadiz.

Antallet af piratangreb i Guineabugten har været stærkt stigende i år, og mønstret har typisk været, at piraterne forsøger at tage søfolk med sig som gidsler, når det lykkes dem at trænge om bord.

Om dette er tilfældet om bord på Maersk Cadiz, vides ikke.

“Sikkerheden for vores besætninger er det absolut vigtigste for os. For at beskytte besætningen, kan vi ikke oplyse yderligere på nuværende tidspunkt”, skriver Signe Wagner til Maritime Danmark.

Maersk Cadiz er bygget i 2013, er 249 meter langt og har en kapacitet på 4.500 containere.

Danmark har taget initiativ til at etablere en international flådestyrke, der skal patruljere i Guineabugten for at beskytte den internationale skibstrafik.

Den 7. november angreb pirater det danske tankskib Torm Alexandra i Guineabugten. Her lykkedes det også piraterne at trænge om bord på skibet, men besætningen havde inden da søgt sikkerhed i skibets citadel - der er et særligt sikret rum, som pirater har meget vanskeligt ved at trænge ind i.

Ingen besætningsmedlemmer blev taget som gidsler, og italienske marinesoldater kunne efterfølgende befri skibet og besætningen.

Guineabugten betragtes som det farligste farvand at besejle for den internationale skibstrafik.

”90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i Guineabugten, og derfor er det klart det geografiske område, der bekymrer os mest. En internationalt koordineret indsats med militær deltagelse af Danmark i området kan være en af løsningerne til bedre sikkerhed", sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i sidste måned i forbindelse med meddelelsen om, at Danmark overtager ledelsen af den europæiske flådestyrke ved Hormuz-strædet – EMASoH.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk fregat træner i Guineabugten
- Hafnia i gigantisk opkøb af tankskibe
- Lønninger til kinesiske søfolk er eksploderet
- DFDS indstiller godsrute over Kanalen
- Dansk fregat sendt ind i Østersøen
- Sealand Asia får bøde for ulovlig prisaftale
- EU-flådemission står til at miste sit mandat
- Bulkcarrier får motorstop ud for Vesterålen
- Ny rekord for fuldautomatisk sejlads
- Ærøxpressen har markedsandel på 23 pct.
- Norden handlede 10 skibe i 4. kvartal 2021
- Ørsted vinder gigantisk havvindprojekt


Dagens mest læste

- Lønninger til kinesiske søfolk er eksploderet
- APM Terminals Aarhus udvider kølekapacitet
- Maritim Analyse: Der er rift om de unge
- Hafnia i gigantisk opkøb af tankskibe
- Dansk fregat træner i Guineabugten


Ugens mest læste

- Kæmpe havvindmølle væltet syd for Lolland
- Triton får tæsk af meterhøje bølger
- Slut med øhop med katamaranen Seahawk
- DFDS indstiller godsrute over Kanalen
- Welltec-stifter Jørgen Hallundbæk død
- 10 m vanddybde i indsejlingen til Thyborøn
- 10-året for Costa Concordia markeret
- Nuyina ankommet til Casey research station
- Stort hollandsk krigsskib nu i Østersøen
- Ny rekord for fuldautomatisk sejlads
Klik venligst
Klik venligst