Maersk skib angrebet i Guineabugten

Containerskibet Maersk Cadiz blev lørdag morgen angrebet af et ukendt antal pirater, mens skibet befandt sig i Guineabugten på en position 118 sømil sydvest for Bonny Island i Nigeria. Det er lykkedes piraterne at trænge om bord på containerskibet der sejler under Singapore flag.

“Vi kan bekræfte, at kriminelle den 19. december klokken 14.30 lokal tid er trængt om bord på Maersk Cadiz, mens skibet var på vej fra Tema i Ghana til Kribi, Cameroon”, skriver Signe Wagner, Head of Media Relations i Maersk, i en mail til Maritime Danmark.

Der foreligger ingen oplysninger om besætningens skæbne, og om piraterne fortsat befinder sig om bord.

Maersk oplyser i en opdatering søndag morgen, at et skib fra den nigerianske flåde nu er nået frem til Maersk Cadiz.

Antallet af piratangreb i Guineabugten har været stærkt stigende i år, og mønstret har typisk været, at piraterne forsøger at tage søfolk med sig som gidsler, når det lykkes dem at trænge om bord.

Om dette er tilfældet om bord på Maersk Cadiz, vides ikke.

“Sikkerheden for vores besætninger er det absolut vigtigste for os. For at beskytte besætningen, kan vi ikke oplyse yderligere på nuværende tidspunkt”, skriver Signe Wagner til Maritime Danmark.

Maersk Cadiz er bygget i 2013, er 249 meter langt og har en kapacitet på 4.500 containere.

Danmark har taget initiativ til at etablere en international flådestyrke, der skal patruljere i Guineabugten for at beskytte den internationale skibstrafik.

Den 7. november angreb pirater det danske tankskib Torm Alexandra i Guineabugten. Her lykkedes det også piraterne at trænge om bord på skibet, men besætningen havde inden da søgt sikkerhed i skibets citadel - der er et særligt sikret rum, som pirater har meget vanskeligt ved at trænge ind i.

Ingen besætningsmedlemmer blev taget som gidsler, og italienske marinesoldater kunne efterfølgende befri skibet og besætningen.

Guineabugten betragtes som det farligste farvand at besejle for den internationale skibstrafik.

”90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i Guineabugten, og derfor er det klart det geografiske område, der bekymrer os mest. En internationalt koordineret indsats med militær deltagelse af Danmark i området kan være en af løsningerne til bedre sikkerhed", sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i sidste måned i forbindelse med meddelelsen om, at Danmark overtager ledelsen af den europæiske flådestyrke ved Hormuz-strædet – EMASoH.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

18.08.2025Maritimedanmark.dk

X-Press Feeders går til modangreb i milliardopgør

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Politisk kovending skaber ro om Samsø-færge

15.08.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer forventningerne

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Marie Maersk driver ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i brand ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Torm overskud på 122 mio. dollar

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 84,5 mio. dollar

13.08.2025Maritimedanmark.dk

USA vil kæmpe imod klimaaftale for skibsfarten

Jobmarked

Se alle

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course