Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk skib angrebet i Guineabugten

Maersk skib angrebet i Guineabugten

Søndag 20. december 2020 kl: 08:00


Containerskibet Maersk Cadiz blev lørdag morgen angrebet af et ukendt antal pirater, mens skibet befandt sig i Guineabugten på en position 118 sømil sydvest for Bonny Island i Nigeria. Det er lykkedes piraterne at trænge om bord på containerskibet der sejler under Singapore flag.

“Vi kan bekræfte, at kriminelle den 19. december klokken 14.30 lokal tid er trængt om bord på Maersk Cadiz, mens skibet var på vej fra Tema i Ghana til Kribi, Cameroon”, skriver Signe Wagner, Head of Media Relations i Maersk, i en mail til Maritime Danmark.

Der foreligger ingen oplysninger om besætningens skæbne, og om piraterne fortsat befinder sig om bord.

Maersk oplyser i en opdatering søndag morgen, at et skib fra den nigerianske flåde nu er nået frem til Maersk Cadiz.

Antallet af piratangreb i Guineabugten har været stærkt stigende i år, og mønstret har typisk været, at piraterne forsøger at tage søfolk med sig som gidsler, når det lykkes dem at trænge om bord.

Om dette er tilfældet om bord på Maersk Cadiz, vides ikke.

“Sikkerheden for vores besætninger er det absolut vigtigste for os. For at beskytte besætningen, kan vi ikke oplyse yderligere på nuværende tidspunkt”, skriver Signe Wagner til Maritime Danmark.

Maersk Cadiz er bygget i 2013, er 249 meter langt og har en kapacitet på 4.500 containere.

Danmark har taget initiativ til at etablere en international flådestyrke, der skal patruljere i Guineabugten for at beskytte den internationale skibstrafik.

Den 7. november angreb pirater det danske tankskib Torm Alexandra i Guineabugten. Her lykkedes det også piraterne at trænge om bord på skibet, men besætningen havde inden da søgt sikkerhed i skibets citadel - der er et særligt sikret rum, som pirater har meget vanskeligt ved at trænge ind i.

Ingen besætningsmedlemmer blev taget som gidsler, og italienske marinesoldater kunne efterfølgende befri skibet og besætningen.

Guineabugten betragtes som det farligste farvand at besejle for den internationale skibstrafik.

”90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i Guineabugten, og derfor er det klart det geografiske område, der bekymrer os mest. En internationalt koordineret indsats med militær deltagelse af Danmark i området kan være en af løsningerne til bedre sikkerhed", sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i sidste måned i forbindelse med meddelelsen om, at Danmark overtager ledelsen af den europæiske flådestyrke ved Hormuz-strædet – EMASoH.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Partnerskab skal bygge danske krigsskibe
- Torm overskud på 117 mio. dollar i 1H
- Norden overskud på 296 millioner dollar i 1H
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Sundbusserne har hentet passagerne tilbage
- Hundested-Rørvig skal have ny direktør
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Suezkanalen sætter nye trafikrekorder
- Første skib med korn er "forsvundet"
- DFDS løfter driftsindtjeningen markant i Q2


Dagens mest læste

- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Maersk sejler uden om Port of Felixstowe


Ugens mest læste

- Hangarskib på ulovligt slæb til Europa
- Nybygget luksusyacht opslugt af flammer
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Stena Freighter: Fra stjernefremtid til skrot
- 5x40 års jubilæum i Maersk Supply Service
- Molslinjen vil bygge to nye elfærger
- Storebæltsfærge vælter kommune-budget
- Travlhed – også på den tyske side af Femern
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
Klik venligst
Klik venligst