danskerederier.gif

Nu er retssagen mod vagthavende i gang

Nu er retssagen mod vagthavende i gang
Fregatten Helge Ingstad blev skrottet efter kollissionen med et tankskib. Arkivfoto.

Mandag 16. januar 2023 kl: 14:52


“Hans undladelser var ikke et resultat af systemsvigt, men individuelle beslutninger. Han var uagtsom”. Sådan lød det i dag fra anklagemyndighederne i sagen mod vagtchefen, der der var vagthavende på broen, da den norske fregat Helge Ingstad kolliderede med et tankskib.

Den nu 33-årige vagtchef er tiltalt for “uagtsom forvoldelse af sø-skade og overtrædelse af den militære straffelov” i forbindelse med fregatten Helge Instads kollission med tankskibet Sola TS ud for Stureterminalen i Hjeltefjorden den 8. november 2018.

Fregatten til 4,3 mia. norske kroner forliste og blev totalskadet efter kollissionen.

Den tiltalte nægter sig skyldig.

Anklagemyndigheden sagde på et første retsmøde i sagen i dag, at hovedårsagen til kollissionen var uagtsom navigation på fregatten, men det afviser den tiltaltes forsvarer.

“Han er hængt ud som syndebuk for et system, der har svigtet,” sagde hans forsvarer, Christian Lundin, inden retssagen startede, ifølge NRK.

I forbindelse med tiltalen mod vagtchefen fik det norske Forsvarsdepartementet en bøde på 10 mio. norske kroner for brud på de samme paragraffer, som vagtchefen er tiltalt for, mens der ikke rejses sager mod besætningen på tankskibet eller mod den vagthavende på trafikcentralen i land.

Anklageren i sagen gennemgik hændelsesforløbet op til sammenstødet minutiøst og sagde, at den tiltalte “burde og skulle” have handlet anderledes for at forhindre kollissionen.

At den norske rigsadvokat i maj i fjor overhovedet rejste tiltale mod den på det tidspunkt 29-årige vagtchef kom som en stor overraskelse, da den norske Havarikommission tidligere udtalte, at den ikke ville klandre besætningen på fregatten for ulykken.

Der er i alt indkaldt mere end 30 vidner i sagen, bl.a. kaptajnen og lodsen på SolaTS, trafikoperatøren på Fedje sjøtrafikksentral og de øvrige tilstedeværende på broen på Helge Instad, da kollissionen skete.

Læs om havarikommissionens rapport om årsagen til kollissionen HER.

Redaktionen.


< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Udstilling: Haenyeo - Havets kvinder
- Danske Maritime vil kåre Årets Kollega
- Maersk ønsker metro tæt på hovedsædet
- Skib læner sig mod kajen: Hvad gik galt?
- Nu er retssagen mod vagthavende i gang
- Blokerede havn efter grundstødning
- Udvalgte medarbejdere får vild bonus
- Krydstogtskib redder 19 flygtende cubanere
- Følg med: Første danske satellit sendes op
- Nu er afløser leveret til Esbjerg Havn
- Skou veksler optioner til millioner på vej ud
- Verdens højeste jack-up fartøj på vej


Dagens mest læste

- Mand dræbt om bord på Maersk-skib
- Hamburg Süd forsvinder som et brand


Ugens mest læste

- Containerskib gik til bunds i havn
- Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
- Færge brager ind i rampe - 10 biler skadet
- Forlængerkabel udløste voldsom skibsbrand
- Fragtskib på grund i Nakskov Fjord
- Semco Maritime vinder stor Cadeler-ordre
- Maersk og MSC afbryder deres samarbejde
- Norden klar med aktie-program til ledelsen
- Ingen spor efter eksplosion på Estonia
- Maersk Supply Service lander stor kontrakt
Klik venligst
Klik venligst