Klik venligst
danskerederier.gif

DSV forudser nedgang efter stærkt 2022

DSV forudser nedgang efter stærkt 2022
Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV.

Torsdag 2. februar 2023 kl: 09:14


DSV har netop offentliggjort et rekordregnskab, præget af de høje fragtrater i 2022, der har sendt omsætningen op med knap 30 pct. til 236 mia. kr, mens bundlinjen er øget fra 11,3 til 17,7 mia. kr. efter skat. Men billedet vender i 2023, forudser den danske logistikgigant.

Med et driftsresultat (EBIT) på 25,2 mia. kr - 48 pct. større end i 2021 - er det vel nærmest en underdrivelse, når Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV, kalder 2022 for “et godt år”.

Resultatet er en konsekvens af de meget høje fragtrater og fortsatte forstyrrelser af forsyningskæderne, der prægede 2022 i den første del af året.

Men som bekendt dykkede fragtraterne voldsomt i slutningen af året og markedet er på vej mod en normalisering, der også vil påvirke DSV´s resultat i 2023.

“Da fragtmarkedet gradvis normaliseres og den generelle økonomiske afmatning fortsætter, forventer vi et markant fald i indtjeningen i 2023. Denne udvikling afspejles i vores forventninger,” skriver Jens Bjørn Andersen i sin kommentar til regnskabet.

Forventningen til driftsresultatet i 2023 lyder på 16-18 mia. kr., hvilket dog fortsat er på niveau eller lidt højere end driftsresultatet i 2021 på 16,2 mia. kr.

Det ekstraordinære resultat i 2022 betød også en ekstraordinær høj afkastningsgrad (ROIC) på 25,1 pct. mod 19,6 pct. i 2021.

Afkastningsgraden vil falde i 2023, men DSV fastholder målet om at ligge på en afkastningsgrad på over 20 pct. i 2026.

“Målet er baseret på en forudsætning om stabil global økonomisk udvikling i perioden 2024-26 med en gennemsnitlig årlig global BNP-vækst på mindst 3 pct. og en vækst i transportmarkedet på linje med BNP,” skriver topchefen.

Årets rekordresultat er først og fremmest hentet hjem i Air & Sea, der tegner sig for 81 pct. af driftsresultatet, mens Road bidrager med 8 pct. og Solutions med 11 pct.

DSV erhvervede i 2021 transportdivisionen Agility Global Integrated (GIL) ud af Kuwait-selskabet Agility for en pris på 4,2 mia. dollar og selskabet blev integreret i DSV indenfor blot et år - “vores hurtigste integration til dato”, bemærker Jens Bjørn Andersen og peger på, at succesfulde opkøb og integrationer har transformeret DSV op som en top-tre-spiller i logistik-industrien.

Aktionærerne i DSV har også udsigt til at få del i overskuddet med en foreslået udbyttebetaling på 6,50 kr. pr. aktie i 2022 mod 5,50 kr. i 2021.

-emte


< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk åbner ny fragtrute fra Billund
- Maersk vil dele køle-data med kunderne
- Malik Group styrker direktionen med tre nye
- Dansk agentur udvider til to kontinenter
- DSV ramt af krav om en halv milliard
- Blue Water vinder 5-årig aftale med Vestas
- Ny to-årig maritime uddannelse på CBS
- Bondam ny chef for krydstogtnetværk
- PowerCon skal levere landstrøm i Miami
- Maersk donerer containere til jordskævlsofre
- Maersk indsætter droner til lager-tjek
- DSV forudser nedgang efter stærkt 2022


Dagens mest læste

- Medie: Nye oplysninger peger på Rusland
- Sanktioneret Maersk-tanker vil losse lasten
- To døde efter eksplosions-brand på tanker
- Markant fremgang for Smyril Line i 2022
- Maersk indgår metanol-aftale med Shanghai


Ugens mest læste

- Stort skoleskib på grund i Norge
- Se Maersk nye metanoldrevne feederskib
- Ny bornholmerfærge på vej til Danmark
- Det gik helt galt ved anløb i Kaohsiung
- Syv fortsat indlagt efter dokulykke
- Bulkcarrier tilbageholdt i Finland
- Nyt dansk forskningsskib tager form
- Brændende tankskib ud for Portugal
- Vestas køber polske ST3 Offshore
- Færgetrafik løfter Hirtshals Havn
Klik venligst
Klik venligst