DSV forudser nedgang efter stærkt 2022

Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV.
Torsdag 2. februar 2023 kl: 09:14
DSV har netop offentliggjort et rekordregnskab, præget af de høje fragtrater i 2022, der har sendt omsætningen op med knap 30 pct. til 236 mia. kr, mens bundlinjen er øget fra 11,3 til 17,7 mia. kr. efter skat. Men billedet vender i 2023, forudser den danske logistikgigant.
Med et driftsresultat (EBIT) på 25,2 mia. kr - 48 pct. større end i 2021 - er det vel nærmest en underdrivelse, når Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV, kalder 2022 for “et godt år”.
Resultatet er en konsekvens af de meget høje fragtrater og fortsatte forstyrrelser af forsyningskæderne, der prægede 2022 i den første del af året.
Men som bekendt dykkede fragtraterne voldsomt i slutningen af året og markedet er på vej mod en normalisering, der også vil påvirke DSV´s resultat i 2023.
“Da fragtmarkedet gradvis normaliseres og den generelle økonomiske afmatning fortsætter, forventer vi et markant fald i indtjeningen i 2023. Denne udvikling afspejles i vores forventninger,” skriver Jens Bjørn Andersen i sin kommentar til regnskabet.
Forventningen til driftsresultatet i 2023 lyder på 16-18 mia. kr., hvilket dog fortsat er på niveau eller lidt højere end driftsresultatet i 2021 på 16,2 mia. kr.
Det ekstraordinære resultat i 2022 betød også en ekstraordinær høj afkastningsgrad (ROIC) på 25,1 pct. mod 19,6 pct. i 2021.
Afkastningsgraden vil falde i 2023, men DSV fastholder målet om at ligge på en afkastningsgrad på over 20 pct. i 2026.
“Målet er baseret på en forudsætning om stabil global økonomisk udvikling i perioden 2024-26 med en gennemsnitlig årlig global BNP-vækst på mindst 3 pct. og en vækst i transportmarkedet på linje med BNP,” skriver topchefen.
Årets rekordresultat er først og fremmest hentet hjem i Air & Sea, der tegner sig for 81 pct. af driftsresultatet, mens Road bidrager med 8 pct. og Solutions med 11 pct.
DSV erhvervede i 2021 transportdivisionen Agility Global Integrated (GIL) ud af Kuwait-selskabet Agility for en pris på 4,2 mia. dollar og selskabet blev integreret i DSV indenfor blot et år - “vores hurtigste integration til dato”, bemærker Jens Bjørn Andersen og peger på, at succesfulde opkøb og integrationer har transformeret DSV op som en top-tre-spiller i logistik-industrien.
Aktionærerne i DSV har også udsigt til at få del i overskuddet med en foreslået udbyttebetaling på 6,50 kr. pr. aktie i 2022 mod 5,50 kr. i 2021.
-emte