Klik venligst
danskerederier.gif

Stor bøde for at overtræde svovlregler

Stor bøde for at overtræde svovlregler

Lørdag 20. maj 2017 kl: 08:00


Nordjyllands Politi har udstedt en bøde på 375.000 kroner til et udenlandsk rederi for at sejle på brændstof med for højt indhold af svovl. Bøden er en af de første, og den hidtil største, der er udstedt som led i svovlovervågningen i Danmark.

”Langt de fleste rederier er gode til at overholde reglerne i dansk farvand, og derfor er det vigtigt, at vi fanger snyderne. Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder”, siger kontorchef i Miljøstyrelsen, Sara Røpke.

Ud over bøden på 375.000 kr. er der desuden udstedt en bøde til et andet udenlandsk rederi på 30.000 kr. for en mindre overtrædelse af svovlreglerne.

”Ved indstilling af bødernes størrelse til politiet, har vi lagt vægt på, at bøderne er proportionelle med overtrædelsens karakter, at de er i overensstemmelse med lignende straffe på miljøområdet, og at de er sammenlignelige med bøder givet i andre lande for samme type af overtrædelser”, siger Sara Røpke og tilføjer:

– Bødeniveauerne er ikke skåret i sten. Det er vores opfattelse, at bøderne bør være højere, hvis der er tale om meget grove eller gentagne overtrædelser.

Danmark overvåger løbende svovlindholdet i skibes brændstof ved at tage olieprøver på skibe i danske havne. Desuden overvåges skibsfartens udledning af svovldioxid fra luften vha. en såkaldt ”sniffer” installeret under Storebæltsbroen.

Snifferen kan fra luften ’lugte’ hvis der udledes for meget svovl, og så får Miljøstyrelsen besked og kan anmode Søfartsstyrelsen om at tage en olieprøve, når skibet er i havn. Hvis skibet er på vej til udlandet, adviserer Miljøstyrelsen den relevante udenlandske myndighed. I tilfældet med bøden på 375.000 kr. fandt Miljøstyrelsen dog frem til skibet via en anonym henvendelse.

For at styrke tilsynet med svovlreglerne yderligere sætter Miljøstyrelsen i anden halvdel af 2017 gang i mobil overvågning af skibes svovlemissioner i danske farvande. Opgaven er pt. i EU-udbud.

Miljøstyrelsen har anmeldt 14 sager til politiet, siden den skærpede grænseværdi for svovlindhold i skibsbrændstoffer trådte i kraft i Østersøen og Nordsøen den 1. januar 2015. Tre yderligere overtrædelser er i dag anmeldt til politiet, så det samlede antal anmeldelser nu er 17. Desuden har Miljøstyrelsen netop igangsat et projekt, der skal styrke kontrollen med svovlindholdet i det brændstof, der leveres til skibe i Danmark.



FAKTA:

Søfartsstyrelsen udfører svovlkontrol på skibe i danske havne på vegne af Miljøstyrelsen. Hvert år udføres der svovlkontrol på cirka 400 skibe. Alle skibe skal have dokumentation for, at de overholder svovlreglerne. På 150 af de kontrollerede skibe udtages olieprøver for Miljøstyrelsen.

Luftmålestationer i Danmark viser, at svovlindholdet i luften er mere end halveret, siden de nye og skrappere svovlregler trådte i kraft. Effekten blev målt allerede i løbet af 2015 og er fastholdt i 2016.

I oktober 2016 vedtog medlemslandene i FN’s søfartsorganisation IMO at fastholde en beslutning fra 2008 om, at også verdens øvrige farvande skal omfattes af skærpede svovlkrav. Det betyder, at skibes brændstof fra 2020 højst må indeholde 0,50 procent svovl. Den skærpede grænseværdi på 0,10 % gælder fortsat i Nordsøen, Østersøen og farvandene omkring Nordamerika.

Svovldioxid er skadeligt for mennesker, hvor det kan føre til luftvejssygdomme og for tidlige dødsfald. Cirka 20 procent af de samlede helbredseffekter i Danmark, som skyldes luftforurening, stammer fra skibe. Og miljøet tager skade, da høje svovlkoncentrationer kan forsure både land- og vandområder og blandt andet føre til fiskedød, som det skete i norske og svenske søer i 1970’erne.

-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020
- Rederier sagsøger Finansministeriet
- Scandlines hjælper miljø i Femern Bælt
- Fuld kaptajn anholdt efter grundstødning
- Nye skibe mindsker Fjord 1 overskud
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Skou: Strategi OK, men indtjening mangler
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Brand stopper Stadt Dresden i Venedig


Dagens mest læste

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- Norge får en af Europas største tørdokke
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst