Klik venligst
danskerederier.gif

Ens hybridfærger på vej til danske småøer

Ens hybridfærger på vej til danske småøer
Skitseforslag til standardfærgen

Onsdag 24. januar 2018 kl: 09:13


18 ø-kommuner er gennem Færgesekretariatet gået sammen om udviklingen af en ny hybridfærge og får opbakning fra regeringen. I juni præsenterede Færgesekretariatet sammen med Odense Maritime Technology præsenteres ideen om at udvikle en ny standardfærgetype.

”Meningen er, at der skal udvikles en standardfærge, som er både billig, fleksibel og i stand til at sejle til alle øerne. Det vil være et kvantespring for transporten til øerne”, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen til dr.dk.

Erhvervsministeren vil stille Færgestyrelsens sekretariat til rådighed for udviklingsarbejdet af de nye færger. Det er Færgesekretariatet, der står bag konceptet sammen med firmaet Odense Maritime Technology A/S, der har udarbejdet et skitseforslag. Færgen er opbygget, så den kan bestilles med forskellige standardudrustninger i tre til seks forskellige størrelser opbygget over samme grundmodul.

”Vi har i dag 50-70 forskellige småfærger, fordi hver overfart har fået bygget sin egen færge. Det er der ikke mange stordriftsfordele i. Så derfor skal vi bygge en standardfærge, som kan bruges alle steder”, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen til dr.dk.

I første omgang bygges en færge med plads til 125 personer og 20 biler. Den skal kunne afløse de eksisterende færger fra næste år, når de skal i dok eller der er brug for en ekstra færge på grund af travlhed. Testfærgen koster mellem 40 og 50 millioner kroner, og indtil videre har seks kommuner ønsket at leje færgen.

Færgesekretariatet har bedt om en garanti på to millioner kroner til starten. Det er ikke med i regeringens vækstplan for Det Blå Danmark. Men erhvervsministeren vil gerne være med til at sikre, at standardfærgen kommer i vandet og har ikke noget problem med at stille en garanti på to millioner.

Testfærgen udrustes med motorer til både traditionel drift og eldrift. På sigt skal der sejles udelukkende på el, men i starten er det umuligt, da færgelejerne endnu ikke har el-ladestationer. Ø-kommunerne skal fra næste år kunne leje standardfærgen for under 40.000 kroner om dagen.

”Færgen starter som hybrid, og når kommunerne skifter deres gamle færge ud, kan de få en ny, der passer til deres behov”, siger Jan Fritz Hansen.

Kilde: dr.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe
- Hidtil største E-Flex færge leveret til Stena
- Svitzer udvider flåden igen
- To forskellige sejltyper på kommende bulker
- Antwerpen klar til første brintdrevne slæber
- CMA CGM bestiller nye skibe igen
- Cadeler har skaffet kapital til nybygning
- Brint-tanker kan fragte nok til 400.000 biler
- Tuco klar med første eldrevne ProZero
- Det sejler selv - og nu er det i rutefart
- Kæmpeordre sender MSC yderligere foran
- Ærø takker “ja” til 72 mio. kr til el-færger


Dagens mest læste

- Iran er rasende: "Internationalt røveri"
- Voldsom brand i krydstogtskib
- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe
- Fred Olsen vil forhindre beskidt skrotning
- Equinor er nu ude af Rusland


Ugens mest læste

- Sigtet for spritsejlads efter grundstødning
- Rusland udpeger afløser for Moskva
- Maersk forlænger plastikoprydning med et år
- 113 år gammelt sejlskib skal fragte igen
- Kina øger importen af billig russisk olie
- Grækenland er helle for russiske STS-opps
- To forskellige sejltyper på kommende bulker
- Hidtil største E-Flex færge leveret til Stena
- Forældede redningsskibe truer sikkerheden
- Maersk-ejer tjente mere end 50 mia. kr.
Klik venligst
Klik venligst