-
danskerederier.gif

Ens hybridfærger på vej til danske småøer

Ens hybridfærger på vej til danske småøer
Skitseforslag til standardfærgen

Onsdag 24. januar 2018 kl: 09:13


18 ø-kommuner er gennem Færgesekretariatet gået sammen om udviklingen af en ny hybridfærge og får opbakning fra regeringen. I juni præsenterede Færgesekretariatet sammen med Odense Maritime Technology præsenteres ideen om at udvikle en ny standardfærgetype.

”Meningen er, at der skal udvikles en standardfærge, som er både billig, fleksibel og i stand til at sejle til alle øerne. Det vil være et kvantespring for transporten til øerne”, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen til dr.dk.

Erhvervsministeren vil stille Færgestyrelsens sekretariat til rådighed for udviklingsarbejdet af de nye færger. Det er Færgesekretariatet, der står bag konceptet sammen med firmaet Odense Maritime Technology A/S, der har udarbejdet et skitseforslag. Færgen er opbygget, så den kan bestilles med forskellige standardudrustninger i tre til seks forskellige størrelser opbygget over samme grundmodul.

”Vi har i dag 50-70 forskellige småfærger, fordi hver overfart har fået bygget sin egen færge. Det er der ikke mange stordriftsfordele i. Så derfor skal vi bygge en standardfærge, som kan bruges alle steder”, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen til dr.dk.

I første omgang bygges en færge med plads til 125 personer og 20 biler. Den skal kunne afløse de eksisterende færger fra næste år, når de skal i dok eller der er brug for en ekstra færge på grund af travlhed. Testfærgen koster mellem 40 og 50 millioner kroner, og indtil videre har seks kommuner ønsket at leje færgen.

Færgesekretariatet har bedt om en garanti på to millioner kroner til starten. Det er ikke med i regeringens vækstplan for Det Blå Danmark. Men erhvervsministeren vil gerne være med til at sikre, at standardfærgen kommer i vandet og har ikke noget problem med at stille en garanti på to millioner.

Testfærgen udrustes med motorer til både traditionel drift og eldrift. På sigt skal der sejles udelukkende på el, men i starten er det umuligt, da færgelejerne endnu ikke har el-ladestationer. Ø-kommunerne skal fra næste år kunne leje standardfærgen for under 40.000 kroner om dagen.

”Færgen starter som hybrid, og når kommunerne skifter deres gamle færge ud, kan de få en ny, der passer til deres behov”, siger Jan Fritz Hansen.

Kilde: dr.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vard bygger første autonome containerskib
- Ny færge til Thyborøn - Agger overfarten
- Ny russisk atomisbryder bygges af Zvezda
- Nyt vindmølleservice skib til Ørsted
- Nyt CMA CGM containerskib uden bulb
- Älvtank tager levering af ny produkttanker
- Ulstein ind i heavy-lift offshore markedet
- Så flyder det første af DFDS Jinling-skibe
- Attenborough navngav skib efter sig selv
- Esvagt Innovator ankommet til Esbjerg
- Dansk design til nye britiske fregatter
- Tuco leverer crewboat til Emilsen Fisk


Dagens mest læste

- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Coaster fri af grunden i det sydlige Lillebælt
- Ny containerrute fra Skagen indviet
- Canal Tours har indgået overenskomst
- Flydedok rejst og indespærret trawler ude


Ugens mest læste

- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Flydedok på Hirtshals Yard er kæntret
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt
Klik venligst
Klik venligst