Klik venligst
danskerederier.gif

Danske Rederier kritiserer klima-rapport

Danske Rederier kritiserer klima-rapport
Direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier

Fredag 23. marts 2018 kl: 13:15


Rapporten fra NGO´en Transport & Environment, der blot placerer Danmark på en 8. plads på ranglisten over EU-landenes klima-ambitioner for skibsfarten, kritiseres af Danske Rederier for “metodesvagheder” og for at overse vigtige pointer. 

Danmark ryger ned på listen over EU lande med de største ambitioner i forhold til at indføre regler for skibsfarten, der skal begrænse udledning af drivhusgasser, fordi man ikke umiddelbart støtter “mandatory slow-steaming” og en stramning af  designkrav til skibe, der er på bordet for at gøre dem mere energieffektive frem mod 2030, de såkaldte EEDI-regler.  
 
“Men det kan man ikke tage som udtryk for, at vi i Danmark går i mod en begrænsning af CO2-udledningen fra skibsfarten,” siger direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier til Maritime Danmark.
 
Desuden finder hun, at rapporten har metodiske svagheder, blandt andet fordi landes manglende verbale udmeldinger på forskellige spørgsmål eller indsendelse af forslag, trækker ned. Maria Skipper Schwenn mener, at det er naturligt i forhandlinger, at målrette sin indsats på forskellige områder, og at rapporten derfor drager konklusioner på et for spinkelt grundlag.

Dertil kommer, at landenes tonnage også tælles med som en faktor. I IMO har hvert land én stemme – uanset tonnagestørrelsen. Ser man på indholdet af de CO2 tiltag, som rapporten fokuserer på, er konklusionen også noget forsimplet, mener hun.
 
“Vi mener, at et krav om “mandatory slow steaming” vil straffe first movers, altså dem, der allerede har investeret i nyere energi-effektive skibe. De vil ikke få fordele af de investeringer, de har gjort. Nedsat hastighed vil derimod være en fordel for de redere, der har en gammel, energiineffektiv flåde,” siger Maria Skipper Schwenn.
 
Direktøren peger også på, at nedsat hastighed, der giver mindre CO2 udledning, vil betyde, at der skal bruges flere skibe for at løse de samme transportopgaver, hvilket trækker i den modsatte retning rent CO2 mæssigt.
 
I forhold til at skærpe EEDI-regler, hvor Danmark også scorer minus-point i undersøgelsen,  peger Maria Skipper Schwenn på, at undersøgelsen også her giver et forenklet billede:
 
"Danske Rederier  mener, at det kan være rigtigt at skærpe designkravene, men ikke nødvendigvis for alle skibstyper. Det handler også om sikkerhed i forhold til, at skibene f.eks skal have maskinkraft nok til at kunne manøvrere i hårdt vejr for at undgå i værste fald forlis. Tingene skal gøres rigtigt og på en velovervejet grundlag,” siger hun.
 
Er du enig i rapportens overordnede billede af, at en række lande som Grækenland, Malta og Cypern trækker ambitionerne ned, mens de nordeuropæiske trækker dem op?
 
“Som ved en hver anden politisk forhandling  - også på Christiansborg – er der selvfølgelig er forskel på de enkelte landes ambitioner, men jeg lægger vægt på EU landenes samlede tilgang, der indebærer både ambitioner og villighed til kompromis”.
 
Tror du på, at de afgørende forhandlinger i IMO i april om skibsfartens bidrag til en reduktion af CO2-udledningerne fører til et ambitiøst resultat?
 
“Ja jeg tror på et ambitiøst resultat! Der har aldrig været den samme villighed til et kompromis som nu. Alle kommer til at give sig - og der vil blive hårde forhandlinger til det sidste.
Men der skal nås et resultat nu. Ellers spiller IMO sig selv af banen som skibsfartens nødvendige globale regulator på klimaområdet,” siger Maria Skipper Schwenn.



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Sidste søfolk rejser hjem fra efterladt skib
- Tysk containerskib lækker bunkerolie
- Helikoptere redder 16 fra grundstødt skib
- 850 mio. kr. til grønne brændstoffer
- Søfartsstyrelsen: Et lille skridt fremad
- Historisk sejlads over Atlanten er i gang
- Scandlines henter bryggeri-boss som ny CEO
- Brand på MSC mega-containerskib
- Skoleskibet Danmarks kaptajn går i land
- Danmark helt i top på ny Paris MoU-liste
- Forslag skal tvinge US-eksport om bord
- Dan-Bunkering tjente mere i svært marked


Dagens mest læste

- Nyt dansk bud på installationsfartøj
- Karstensens Skibsværft øger ordrebogen
- Helikoptere redder 16 fra grundstødt skib
- Eimskip får bøde på 75 mio. kroner
- Søfartsstyrelsen: Et lille skridt fremad


Ugens mest læste

- APM Terminals i Aarhus presset til grænsen
- Molslinjen vi sejle gratis midt på ugen
- Tre skibe involveret da stormvejr ramte
- Officerne har fået ny overenskomst
- Havn udskifter legendarisk navn
- VTS Femern Bælt operativt fra 1. juli
- Historisk sejlads over Atlanten er i gang
- Skoleskibet Danmarks kaptajn går i land
- Udforskning af historisk vrag på vej
- Brand på MSC mega-containerskib
Klik venligst
Klik venligst