Rapport: Små-færger skal skifte til el-drift

Onsdag 1. februar 2017 kl: 10:28

Rapport: Små-færger skal skifte til el-drift
Tegning af den kommende el-færge mellem Faaborg og Ærø

En ny rapport fra Siemens konkluderer, at 70 pct. af de mindre danske færgeruter med fordel kan skifte skibenes forbrændingsmotorer ud med el-drift. Det kan årligt spare rederierne for op i mod 100 mio. Kr.


Passagererne får en mere behagelig transport uden røg og rystelser, CO2-udledningen reduceres og det samme gør rederiernes udgifter til brændstof. Sådan lyder nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Siemens der fastslår, at 39 ud af 52 eksisterende danske færger med fordel kan skifte til batteridrift og flere andre med fordel til hybriddrift.

Analysen angiver, at de samlede besparelser vil efter udfasningen af PSO-afgiften vil udgøre 91 mio kr. årligt, men det vil kræve investeringer på 420 mio. kr. til udskiftning eller ombygning af dieselfærgerne til ren eldrift. Dertil kommer eventuelle udgifter til ombygning af havne.

I Færgesekretariatet peger sekretariatschef Jan Fritz Hansen ifølge tidsskriftet Ingeniøren på, at mange færgeselskaberne ikke vil have den nødvendige styrke til omlægningen.
“Vi må nok erkende, at mange af de organisationer, som driver ruterne, er meget små og vil have svært ved at gå ind og lave pionerarbejde med elfærger. Derfor regner vi med, at de første skridt i retning mod batterifærger bliver ombygninger af de eksisterende færger og udskiftning af hjælpemotorer med batteripakker, der så kan forsyne alt det øvrige udstyr på færgerne med el,« siger Jan Fritz Hansen.

Simens-analysen tager udgangspunkt i, at mange af færgerne er gamle og derfor snart modne til udskiftning. Og på ruter, hvor energiforbruget pr tur er mindre end 2000 kWt vil batteridrift være løsningen. På længere ruter, hvor batterierne ikke kan nå at blive tilstrækkelig opladede i havn, kan hybriddrift spare omkostninger for rederierne.

“Det er først og fremmest de lavere driftsomkostninger til brændsel, som giver den gode økonomi. Flere af de rederier, vi har præsenteret beregningerne for, bekræfter os i, at tallene holder,” siger Kim Strate Kiegstad fra Siemens Danmark, som har stået bag rapporten

Første færge på ren eldrift bliver Ærø-færgen, der forventes at blive søsat senere i år.

Kilde: Ingeniøren



Lars Emtekær

Copyright © Maritime Danmark. Alle artikler, fotos og øvrige illustrationer, der er på disse sider, stammer fra Maritime Danmark. Artikler, fotos og øvrige illustrationer er beskyttet af de ophavsretslige regler og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden tilladelse.