US-hjælpepakke godt nyt for danske rederier
Den enorme amerikanske hjælpepakke på 2.000 mia. dollar - ca 14.000 mia. kr. er godt nyt for danske rederier, der har USA som sit næststørste eksportmarked. “Ekstremt vigtigt for os, at hjulene holdes i gang,” siger Jacob K. Clasen, der er direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.
Det historisk store beløb skal dels understøtte almindelige amerikanske familier og dem, der bliver arbejdsløse med en kontant udbetaling, dels understøtte virksomhederne bl.a. med enorme garantier.
Og for Danske Rederier, der har USA som sit næststørste eksportmarked, er morgenens melding om hjælpepakken en god nyhed.
”Hvert år anløber over 5.000 danske skibe en amerikansk havn, og USA står alene for ni procent af rederiernes eksport, så det er klart, at det er ekstremt vigtigt for os, at hjulene holdes i gang, og konsekvenserne af corona-virussen bliver så små som mulige for amerikanerne,” siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.
”Samtidig er USA’s økonomi verdens største, og derfor spiller det amerikanske marked selvfølgelig også en kæmpe rolle i, hvordan verdenshandlen vil udvikle sig de kommende måneder. Det er for tidligt at sige noget om nu, men hjælpepakken her vil i hvert fald trække i den rigtige retning,” siger Jacob K. Clasen.
Uanset hjælpepakker både i USA og andre steder i verden, har coronavirussen kappet en stor del af den globale efterspørgsel. Det får nu Maersk til at justere sin kapacitet, så den passer til den lavere efterspørgsel, skriver Vincent Clerc, CEO i Ocean and Logistics i Maersk i dag i et brev til kunderne. Læs mere HER.
Og ifølge Bimco´s chefanalytiker på shipping, Peter Sand, ser vi ind i et 2020, hvor efterspørgslen kan falde med mindst 5 pct. på globalt niveau i containersektoren. På nuværende tidspunkt reber rederierne sejlene og en rekordstor containerskibs kapacitet på ca. 2,5 mio. teu er er taget aflyst. Det svarer til 11 pct. af den samlede kapacitet, skriver Peter Sand i en rapport om pandemiens påvirkning på shipping.
Kilde: Danske Rederier