Køl lagt til ny gigant midt i værste krise

Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
Ill: MSC Cruises

Tirsdag 30. juni 2020 kl: 11:10


Om smilene var anstrengte ved fejringen af køllægningen til det første af fire planlagte, gigantiske LNG-drevne krydstogtskibe til MSC Cruises, forlyder der ikke noget om. Men det sker midt i den værste krise for industrien, der har fået flere rederier til at udskyde eller stoppe leverancen af nye skibe.

Det nye skib, MSC World Europa, vil blive blandt verdens største krydstogtskibe på mere end 200.000 bt og med plads til 6.761 passagerer i 2.632 kabiner og 2.139 besætningsmedlemmer.
Spørgsmålet er lige nu, hvor mange der har lyst til i post-corona fremtiden at blive stuvet grundigt sammen på et krydstogtskib?

Det regner de uden tvivl voldsomt på i MSC Cruises, der angiveligt investerer 1,2 mia. dollar i det nye skib, som en del af en samlet aggressiv udbygningsplan til 11,6 mia. dollar, der skal øge antallet af skibe i flåden fra 17 til 25 i 2027.

Dertil kommer en planlagt yderligere investering på 2 mia. dollar i et nyt luksus-brand, der skal omfatte fire super-yacht´er bygget af Fincantieri og leveret med et styk pr. år fra 2023 til 2026.

Det var i hvert fald planen før Covid-19 pandemien ramte verden.
Det første skib i den nye World Class bygges på Chantiers de l´Atlantique værftet i Saint-Nazaire i Frankrig og skal efter planen være færdigt i maj 2022.
Det LNG-drevne skib vil udlede 30 mindre CO2 end konventionelt drevne skibe, mens udledningen af svovl og partikler bliver reduceret til et minimum.

Samtidig med fejringen på værftet i Frankrig oplyste Meyer Werft i Tyskland for nylig, at Carnival Corp´s P&O Cruise brand fortsætter med at udsætte modtagelsen af det nybyggede krydstogtskib Iona, der ligger klar til afhentning i Bremerhaven.

Carnival har i stedet travlt med at finde besparelser, der kan reducere de enorme daglige tab i verdens største krydstogtrederi-gruppe.

Det har nu ført til, at rederiet sender et forholdsvis nyt krydstogtskib til ophugning. Læs mere om den historie HER.

Kilde: Maritime Executive






Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark