Konfliktvarsel kan være på vej 30. januar

Lederne Søfart vil på et bestyrelsesmøde 30. januar tage stilling til, hvilke skridt foreningen vil tage på baggrund af Danske Rederiers afvisning af at indgå overenskomst for navigatørerne med Lederne Søfart, selvom de organiserer 80 pct. af navigatørerne. Danske Rederier går i stedet med Metal Maritime.

Jens Marquard Sørensen, fmd. Lederne Søfart. .

Af Lars Emtekær MaritimeDanmark

“Vi har forsøgt med både politiske og juridiske argumenter overfor Danske Rederier, men uden held. Derfor må vi nu tage stilling til, hvad næste skridt skal være,” siger Jens Marquard Sørensen, fmd. for Lederne Søfart til Maritime Danmark.

Han ønsker ikke at komme nærmere ind på mulighederne, men en konflikt synes at være det oplagte våben, hvis det ikke inden mødet lykkedes at komme i dialog med Danske Rederier.

Lederne Søfart røg ud i kulden som overenskomstmodpart, da Danske Rederier ved sammenlægningen af de to arbejdsgiverforeninger - Danske Rederiers DRO I og Rederiforeningen af 2010´s DRO II - i stedet valgte Metal Maritime, der i forvejen havde overenskomsten i DRO I.

Men Lederne Søfart kan alligevel skabe en sag, der kan bringes i Arbejdsretten, siger en ekspert.

“Lederne Søfart kan forsøge at rejse krav om overenskomst med Danske Rederier, selvom Dansk Rederier har indgået overenskomst med en anden lønmodtagerorganisation. Spørgsmålet for arbejdsretten skal i givet fald være, om et konfliktvarsel er lovligt, når der allerede er en overenskomst på området.

I tidligere sager har Arbejdsretten lagt vægt på, at den anden organisation, der ønsker overenskomst, organiserer flere af de arbejdstagere, der udfører det pågældende arbejde. Arbejdsretten har også lagt vægt på, at det er godt for arbejdstagerne, at der er fri konkurrence om at forhandle deres arbejdsvilkår.

De tidligere konflikter er dog rejst overfor enkeltvirksomheder, ikke overfor en arbejdsgiverorganisation, siger Natalie Videbæk Munkholm, lektor, Phd og ekspert i arbejdsret fra det juridiske institut på Aarhus Universitet til Maritime Danmark.

“Hvis arbejdsretten siger, at konfliktvarslet er lovligt, så afhænger udfaldet af, om Danske Rederier vil bøje sig. I og med at Lederne Søfart har flest medlemmer, så har de et våben, der slår hårdt i en eventuel konflikt,” tilføjer hun.

Jens Marquard Sørensen understreger overfor Maritime Danmark, at Lederne Søfart ikke ønsker en konflikt.

“Normalt, hvis man har en konflikt, er det fordi, man ikke kan blive enige om løn- og arbejdsforhold. Det vi risikerer nu, er en konflikt på grund af en strid om, hvem der skal forhandle overenskomsten. Da vi organiserer mere end 80 pct. af navigatørerne, finder vi det mærkværdigt. Ikke mindst fordi, der står i vores overenskomst indgået med DRO II, at modparten har pligt til at forhandle, men det har Danske Rederier afvist,” siger Jens Marquard Sørensen.

Læs om Danske Rederiers begrundelse for afvisningen HER.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Toldkrig vender op og ned på globale fragtmønstre

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Færre skyggeflåde tankskibe gennem dansk farvand

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Bjærgningsplan for Thamesborg afleveret

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Trumps toldkrig presser Panamakanalen

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Fjernelse af brændstof fra sunket skib tæt på afslutning

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Kritik af IMOs Net-Zero klimamål tager til

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Hurtigfærgen Lilleøre taget ud af drift

16.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber endnu et narkoskib

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle