Skiveskæringen gik pludselig hurtigere
Det gik langt hurtigere end frygtet, da bjærgningsselskabet lykkedes med at skære sig igennem det forliste bilskib Golden Ray og fjerne den tredje sektion af skibet. Tidligere måtte arbejdet med at skære sig igennem sektionen med skibets maskiner opgives.
Det lykkedes for St. Simons Sound Incident Response at skære sig igennem skroget på blot syv dage, hvilket er en klar forbedring i forhold til tidligere.
Sektionen bliver nu løftet over på prammen Julie B og transporteret til en terminal i Brunswick, Georgia, hvor sektionen skal fastgøres, så en sikker transport kan fortsætte i Atlanten ned til en ophugningsfacilitet i Louisiana.
Om den - i forhold til tidligere - hurtige gennemskæring af skroget siger en af lederne af arbejdet: “Hastigheden var et resultat af den strukturelle karakteristik af denne sektion kombineret med skære teknikken og de opnåede erfaringer fra tidligere”.
Den hurtige gennemskæring kommer efter en månedlang kamp med en sektion, der rummer skibets maskine. Her blev teamet tvunget til at stoppe arbejde, da skærekæden blev ødelagt.
Dette arbejde ventes dog at blive genoptaget, når dykkere igen får placeret kæden i skæret.
Golden Ray var på vej med 4.200 biler, da det gik på grund og forliste på vej ud af havnen i Brunswick i september 2019.
Skibet skal i alt skæres op i otte sektioner for at blive fjernet. Arbejde følges tæt af miljøfartøjer, der sørger for at opsamle udsivende olie og anden forurening fra området.
Kilde: gCaptain.