Tre måneder til søs hjælper udsatte unge

Et forløb som matros på et gammelt træskib kan hjælpe nogle af de udsatte unge, der er kørt fast i systemerne. Men dagligdagen med mandskabet skal være præget af respekt og anerkendelse, og de unge skal have udsigt til uddannelse og job bagefter, for at det kan lykkes. Det viser ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet.

Arkivfoto.

”Vi kan se, at de unge kommer videre med uddannelse og arbejde efter et forløb på tre måneder som matroser på Fulton, og både de unge og de voksne omkring dem peger på, at deres trivsel og ’mestringstillid’ er vokset markant. De får større tro på sig selv og deres evner til at sætte en positiv retning for deres liv”, siger Frans Ørsted Andersen, der er forfatter til en ny rapport om Fulton-projektet i Esbjerg.

Fulton er en tremastet skonnert bygget i 1915, der ejes af Nationalmuseet og drives af Fulton Fonden. De fleste over 50 år kan formodentlig huske, hvordan skoleskibet Fulton i 1980’erne med Mogens Frohn Nielsen som skipper satte faste rammer for utilpassede unge. I 2017 blev ideen om et maritimt socialpædagogisk tilbud så taget op igen, men nu med en pædagogik, som lægger mindre vægt på disciplin og mere på dialog, lytning og empati. Mesterlære til søs

Fire unge kan komme sted af gangen på et tre-måneders togt med Fulton sammen med en skipper og tre øvrige besætningsmedlemmer. Der er altså lige så meget personale, som der er unge. De tre besætningsmedlemmer har ikke en pædagogisk uddannelse, men derimod selv en historik, som minder om de udsatte unges. Togterne starter med to ugers prøvetid, så de unge kan opleve, om det er noget for dem, og så skal de unge ellers indgå i arbejdet med skibet.

”De unge på Fulton har typisk haft svært ved at sidde ned og lytte i skolen, og der er ingen bøger, PowerPoints eller digitale platforme ombord. I stedet er det sidemandsoplæring. Man lærer at lave mad ved at være i køkkenet og lave mad på skibet. Man lærer at arbejde med skibets motor og navigation ved at gøre det sammen med andre. Der er rigtig meget gammeldags mesterlære i det her, og det var en god uddannelse for nogle”, siger Frans Ørsted Andersen.

Det er en bred gruppe, som er afsted på Fulton. Aldersmæssigt spænder de unge fra 14 til 30 år, og der er både mænd og kvinder. De kommer primært fra Esbjerg Kommune og står med en tung historik i bagagen. En del har været i specialtilbud, har været på bosteder, har været inde over PPR eller igennem børnepsykiatrien. Nogle har alvorlige koncentrationsproblemer, de har måske haft et hash-misbrug eller har udviklet mærkelige døgnrytmer, hvor hele nætter bliver tilbragt foran skærmen.

Et af de gennemgående problemer, som de unge slås med, er oplevelsen af at være ensom og ikke være i stand til at indgå i venskabsrelationer med jævnaldrende. Det, de selv fremhæver som positivt ved deres forløb på Fulton, er da også først fremmest det med relationerne.

”De synes, det er rart at være der, at de ansatte er gode, og de føler sig trygge ved skipper. Mange af de unge siger, at her er der endelig nogen, som tager os alvorligt, og her er der nogen, som lytter. De unge oplever, at de bliver set som dem, de er, og at det, de gør, har betydning for andre. Hvis ikke de laver mad, som de skal, er der ingen, der får mad, så det har virkelig store konsekvenser. Og de slipper for den bagage af problemer, som de ellers er blevet bekrevet igennem i de systemer, de har været i før”, siger Frans Ørsted Andersen og fortsætter:

”Der er ingen psykologer eller sagsbehandlere, der er ikke nogen socialrådgivere eller coaches, der har fat i dem her. Der er skipper og de andre sømænd, og de bliver udsat for sidemandsoplæring. Det er så det. Og for mange af dem er det en befrielse.”

Et væsentligt element i Fulton-forløbet er, at de unge vender hjem til noget nyt, når de igen kommer i land. Fulton kan både bruges som et introforløb på FGU, og som praktik i forbindelse med erhvervsuddannelsen til skibsassistent, og alle de unge, som gennemfører, er sikret en plads på en af søfartsskolerne i Frederikshavn, Svendborg eller på Skoleskibet Georg Stage, der også er en sejlende erhvervsskole. Samtidig har man på søfartsskolen fået lavet aftaler med forskellige rederier, så der venter et job som sømand bagefter.

”De unge skal i gang med det samme, når de kommer i land, for ellers synker de bare tilbage i de samme miljøer, de kom fra, og som trækker dem ned i det gamle uheldige spor. Man har formået at lave en fin ansvarskæde, og der er sikret et efterværn, så hvis bare man er der og passer sine pligter ombord, så er der sørget for en bagefter”, siger Frans Ørsted Andersen.

Et ophold på Fulton må dog ikke opfattes som en slags mirakelkur, der vil have positive effekter for alle udsatte unge, understreger Frans Ørsted Andersen.

”Der er tale om en håndholdt indsats for en lille gruppe unge ad gangen. Visitationen til tilbuddet er afgørende, for det er klart, at der er mange unge, som ikke vil kunne passe til det her. Der står saltvand ind over rælingen, og der er vådt og koldt. Det er umuligt at sidde med en skærm eller en telefon, og alle skal jo være med til at holde skibet i gang. Man har tjanser med madlavning og rengøring, med motoren og med sejlene. Det er fysisk hårdt, og man spiser sundt og sover tungt, når dagen er slut. Det er et liv, som tiltaler nogle unge, der får livsmod og kan se sig selv som en, der er på søen. For dem er det et godt tilbud, men der er også andre unge, der absolut ikke ville kunne holde det ud”, siger Frans Ørsted Andersen

Han peger på, at projektet ikke desto mindre rummer nogle værdifulde elementer, som mere generelt kan videreføres i andre projekter.

”Det er væsentligt, at der er en garanti for uddannelse eller arbejde i den anden ende. Det med sejlads kan tydeligvis også bidrage med noget væsentligt, så man burde overveje, om der skal etableres flere maritime socialpædagogiske projekter. Der er noget over at være på havet i sådan et træskib, som har effekter på os alle sammen. Men det kunne også være alle mulige andre ting, der flytter de unge ud af deres vante rammer for en længere periode og kombinerer fysisk udeliv, erfaringspædagogik og sidemandsoplæring, med udvikling af positive relationer og sundere kost og søvnvaner.”

Kilde: DPU, Aarhus Universitet

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.03.2025Maritimedanmark.dk

25 procent flere krydstogtgæster besøgte Grønland

12.03.2025Maritimedanmark.dk

Kongeparrets sommertogt med Dannebrog

08.03.2025Maritimedanmark.dk

Lyssky skibsregistre bekymrer IMO

01.03.2025Maritimedanmark.dk

Krydstogtgæster skal gå på danske tæpper

27.02.2025Maritimedanmark.dk

Henning Kjeldsen gør comeback med køb af nyt stort fartøj

20.02.2025Maritimedanmark.dk

Vædderen på fiskeriinspektion ved Grønland

19.02.2025Maritimedanmark.dk

Minedykkere på øvelse i norsk kulde

17.02.2025Maritimedanmark.dk

Kom med ind i Østersøens vragmuseum

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Teknisk Inspektør til Skoleskibet DANMARK

MARTEC søger teknisk inspektør til rederiet for Skoleskibet DANMARK MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Skoleskibet DANMARK sejler tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2025

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som navigatører.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som 1. maskinmestre.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Skipper/styrmand til Baagø Færgen

På Baagø Færgen har vi en stilling som Skipper/styrmand ledig til besættelse pr. 1. april 2025 eller efter aftale. Stillingen er som ferieafløser og løber til den 1. december 2025 på fuld tid, hvorefter der er mulighed for at blive tilknyttet som fast afløser med sejlads svarende til en halvtidsstilling. Vi er fleksible i forhold til planlægning.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

22.03.2025

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger skibsassistenter

Vi søger 1 befaren skibsassistent med C-E kørekort, til at sejle Prinsesse Isabella i Samsø Rederi, fast på fuldtid, med tiltrædelse hurtigst muligt. Herudover søger vi 2 ubefarne skibsassistenter til at dække sommerperioden, med tiltrædelse i løbet af foråret. Skriv hvilken stilling du søger.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

21.03.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
GDPR Awareness - Global (Adaptive) (E-learning course)

This course provides an understanding of the General Data Protection Regulations (GDPR), the rules and roles associated with the legislation, and what it means for you as an employee or employer. You will learn about personal data, how to protect it, and ways to identify and mitigate any potential risks at your company.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Line Leadership and Management (E-learning course)

The aim of this course is to provide you with an insight into the different styles of leadership and management. You will gain an understanding of some of the core elements of first line management, which can enable you to lead and manage a team effectively.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Aid & Bloodborne Pathogens Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to teach you about first aid and bloodborne pathogens, including how they can be controlled, and you will learn to identify who is at risk, and how exposure and transmission occur.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course