Klik venligst
danskerederier.gif

Køllægning af ny Scandlines fragtfærge

Køllægning af ny Scandlines fragtfærge

Lørdag 3. september 2022 kl: 09:00


Det tyrkiske værft Cemre har nu placeret den første sektion til Scandlines nye zero direct emission fragtfærge på beddingen. Færgen indsættes i 2024 på Rødby-Puttgarden, og har derfor arbejdstitlen PR24. Færgen kan oplades på blot 17 minutter i Rødby.

”Køllægningsdatoen er interessant, fordi skibet skal bygges efter de regler, der er gældende denne dato. Det er også en dag, der er forbundet med traditioner, så naturligvis lagde vi også en nyslået mønt under skibet ved køllægning”, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Den kommende fragtfærge kan oplades på blot 17 minutter i Rødby. I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. I foråret 2023 påbegyndes arbejdet med at forlænge dette kabel til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation.

Med en overfartstid på 70 minutter er færgen emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, som det allerede kendes fra Scandlines-ruterne mellem Danmark og Tyskland. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, er på værft.

Arbejdet med at ombygge terminalerne i Rødby og Puttgarden er allerede i gang. Leje 1 i Rødby ombygges til oplæggerleje for alle fem dobbeltenderfærger. Den fritstående del af den betonbro, der i 1970-1997 var bilernes adgang til færgernes øverste dæk, er således blevet fjernet, ligesom en kran har hevet broklappen op.

Da PR24 skal kunne transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk – som det kendes fra Gedser-Rostock-færgerne – skal leje 3 i Rødby og leje 1 i Puttgarden desuden ombygges. Dette arbejdes forventes igangsat senere på året.

Data for den nye fragtfærge:

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 10 knob
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
Investering: 80 millioner EUR


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Terntank nybygninger forberedt til grøn drift
- Navngiver første metanoldrevne tankskib
- Cadeler bestiller 6. fartøj til flåden
- Verdens første brintdrevne færge er klar
- Ny dansk kæmpe-trawler på vej hjem
- Ultrabulk tager levering af Ultra Spirit
- Sverige vil anskaffe nye isbrydere
- Lauritzen Bulkers overtager Chilean Bulker
- To verdensrekordholdere søsat
- Løfter sløret for nyt gigantisk krydstogtskib
- Royal Caribbean vil bygge verdens største
- Så er Ritz-Carlton oplevelsen sejlende


Dagens mest læste

- Bulkcarrier totalskader havmølle-fundament
- Skagen Havn sætter ny krydstogt-rekord
- MAN indgår nyt samarbejde med RUC
- Stor søgning til maskinmesteruddannelser
- Kinesiske elbilfabrikker bygger egne bilskibe


Ugens mest læste

- Sammenstød totalskader Esbjergs nye kran
- Kielerkanalen lukket efter påsejling af bro
- Lukning af Kieler-kanalen blev langvarig
- Gigantbølge dræber gæst på krydstogtskib
- Nakskovs sidste får græsk vand under kølen
- Helt ny installation skal reducere forbruget
- Læsø byråd skændes om ny færge
- Blinde passagerer gemte sig på skibsror
- Esbjerg-rederi sagsøges for kontraktbrud
- Vigtigt skridt for Maersk-nybyggeri på plads
Klik venligst
Klik venligst