Maersk Supply på vej med gigantfartøj

Ill.: Maersk Supply Service
Tirsdag 7. februar 2023 kl: 14:04
Maersk Supply Service har sat gang i byggeriet af et af verdens største vindinstallationsfartøj på SembCorp Marine værftet i Singapore. Dimensionerne på det enorme fartøj blev offentliggjort for en gruppe af internationale og danske journalister på værftet i Singapore i dag.
Af Lars Emtekær
Singapore, tirsdag.
Som et af de første vindinstallationsfartøj i verden bliver Maersk Supply Service´s kommende gigant i stand til at installere offshore vindmøller med en kapacitet på 20 MW - den næste generation af de allerstørste.
Dimensionerne på Maersk Supply Service første vindinstallationsfartøj har hidtil været hemmeligholdt. Men under et møde i dag (tirsdag) på værftet i Singapore løftede selskabets kommercielle direktør, Jonas Munch Agerskov, sløret for specifikationerne på fartøjet, der skal være færdigbygget i 2025.
Skibet får en kran med en løftehøjde på 180 meter over dæk, der sammen med en løftekapacitet på omkring 1.900 tons i en radius på 38 meter, gør det muligt at installere havvindmøller på 20MV, der ventes at blive næste generation af mega-Møller.
“I forhold til almindelige installationsskibe er dette omkring halvanden gang større,” siger Jonas Munch Agerskov.
At det er så meget større skyldes et nyt design med et patenteret lastoverførselssystem, der muliggør sikker overførsel af last. Konceptet vil bruge to nybyggede slæbebåde og pramme til at transportere vindmøllekomponenter ud til installationsstedet, mens vindinstallationsfartøjet selv forbliver på stedet for at udføre successive installationer.
“Det betyder, at fartøjet kan installere havvindmøller op til 30 pct. hurtigere, end konventionelle fartøjer,” forklarer han.
“Fartøjet bygges på baggrund af indgåede kontrakter med Equinor og BP, og det er nyt indenfor vindindustrien, hvor der ikke er præcedens for at bygge enheder op mod kontrakter. Typisk vil man bygge et fartøj og siden håbe på, at det kan få et job. I dette tilfælde har vi ikke bare bygget det for at understøtte en kontrakt, men fire kontrakter,” fortæller Jonas Munch Agerskov.
Fartøjet skal arbejde på ud for den amerikanske østkyst, og Maersk Supply Service har indgået et partnerskab med Kirby Offshore Wind, et datterselskab af Kirby Corporation, en af USA's største operatører af offshore pramme og bugserfartøjer, som vil levere feeder pram operationer i overensstemmelse med The Jones Act.