Nyt dansk forskningsskib tager form

I næste måned går den detaljerede designfase af det kommende danske havforskningsskib Dana V i gang hos Dansk Dana Konsortium . Skibet skal erstatte det nuværende 42 år gamle forskningsskib, Dana IV, der går på pension om få år.

Grafik: DTU.

Den 6. januar tildelte DTU kontrakt på design af det nye Dana V til Dansk Dana Konsortium (DDK), som består af de to store skibsingeniørvirksomheder Knud E. Hansen og Odense Maritime Technology (OMT).

Det unikke ved det kommende nye havforskningsskib, Dana V, er, at det skal designes og bygges til bedst muligt at understøtte både marin forskning, maritim forskning, teknologisk innovation samt undervisning. Det indebærer, at skibet skal rumme både specialdesignede laboratorier og unikke test- og uddannelsesfaciliteter. Design- og byggeprocessen rummer også sin egen mulighed for uddannelse.

Dana V’s multidisciplinære profil er unik i denne klasse. Ønskerne skal indfries ved at udstyre skibet med et stort multidæk, hvor der kan på-boltes op til 4 stk. 20’-containere eller en lang række specialudstyr og kombinationer heraf.

Kombinationen af trawlbane i siden og stort frit dæk er også unik, da skibet så kan f.eks. fiske, samtidig med at der er specialudstyr ombord på multidækket. Det åbner mulighed for at kombinere forskellige togtprogrammer.

En A-ramme i fuld skibsbredde skal kunne bruges ved udsætning af udstyr agterud. Til udsætning over siden og agterud, kan der monteres diverse udsætningsarrangementer på multidækket. Udstyr, der skal håndteres fra multidækket, kunne f.eks. være ROV (remotely operated vehicle, undervandsmonitorering), AUV’er, Piston Cores, bøjer, og udstyr til geologiske undersøgelser.

Desuden kan man benytte en side-hangar til udsætning og ”recovery” af udstyr under vejrbeskyttede forhold med direkte adgang til specialværksteder.

Skibet bliver udstyret med det nyeste inden for videnskabelige ekkolod med op til 6 forskellige frekvenser, samt state of the art-videnskabelige multibeam-ekkolod og sonar til undersøgelser i vandsøjlen. Det kræver lav underwater radiated noise (URN), og minimeret bobble sweep down (BSD).

Kombinationen af lav URN og Polarklasse er også helt særlig, da der ikke er mange multidisciplinære forskningsskibe i Dana V’s størrelse med den kombination.

Skibet bliver også udstyret med DP-system, som er i stand til at holde skibet i position inden for få cm, afhængig af positioneringssystemets nøjagtighed. Monitering af havets levende ressourcer

Et af skibets kerneopgave er at kunne varetage de moniteringsopgaver, som DK er forpligtet til at gennemføre som del af EU’s Fælles Fiskeripolitik. I forhold til fiskemonitering bliver Dana V udstyret med en moderne instrumentpakke, der vil give et væsentlig løft i både datakvalitet og -mængde. På Dana V vil et moderne trawl-set-up med elektriske spil, 2 binger og en effektiv fiskeprocesseringsteknik, gøre det muligt at håndtere dataregistrering af store mængder fisk relativt hurtigt

Skibsingeniørerne i Dansk Dana Konsortium – også kaldet naval architects – tegner skibet fra bunden, så skibets design både inde og ude passer 100 procent til viften af opgaver. I samspil med kompetencerne hos danske værfter og udstyrsproducenter, vil skibet ifølge Jenny Braat blive et state of the art-eksempel på, hvad Danmarks stærke maritime industri er i stand til at levere.

”Jeg glæder mig utrolig meget til at følge både designfasen og selve byggeriet af Dana V. Projektet har været længe undervejs, og fra Danske Maritimes side har vi spillet en meget aktiv rolle i at synliggøre over for Folketinget, at netop et skib af denne type kan bruges til utrolig meget – udover selve forskningsdelen” siger Jenny Braat, CEO i Danske Maritime.

Dana V får ikke isbrydningsegenskaber, da forskningsskibets krav til mindsket Bubble Sweep Down og undervandsstøj ikke er forenelige med et isbryderdesign. Det bliver tilsigtet, at Dana V får klasse-notationen IMO Category B Polar Class 6 (PC6). Det giver Dana V lov til, i polarkodens område, at operere under is-forhold i henhold til skibets Polar-Manual. Det betyder, at skibet kan operere i 5/10-isdækket område med mellemtyk førsteårsis, som kan omfatte gamle is-indeslutninger.

For at opnå den klassenotation skal skibet forstærkes i skrog, ror, skrueaksel, propeller m.m., og der er en lang række andre krav, der skal opfyldes.

Designperioden a forventes at være afsluttet med udgangen af 2023.

Kilde: Danske Maritime

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

24.07.2025Maritimedanmark.dk

Ekspert sår tvivl om danskbyggede krigsskibe

22.07.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen kontraherer eldrevne hurtigfærger

21.07.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler indgår ny milliardkontrakt

20.07.2025Maritimedanmark.dk

Indisk fregat på sejlads i Østersøen

30.06.2025Maritimedanmark.dk

Stena Lines første dual-fuel metanol færge er et skridt nærmere

25.06.2025Maritimedanmark.dk

Stena Futura afslutter prøvesejladser

18.06.2025Maritimedanmark.dk

Maersk navngiver sit største metanol-drevne containerskib

17.06.2025Maritimedanmark.dk

Verdens største eldrevne containerskibe på vej

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen

Småøernes færgeselskaber søger for Slagelse Kommune, en fast skipper/styrmandsafløser til Agersø-Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.07.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal