Nu må skibene godt blive fyldt op
Det har hidtil ikke været tilladt for danske rederier at fylde deres CTV-fartøjer op, når de opererer i hollandsk farvand. Men det gør en ny aftale mellem Holland og Danmark op med, der sikrer lige vil kår i både hollandske og danske farvande.
Arkivfoto..
Aftalen betyder, at det nu bliver tilladt at tranportere mere end 12 medarbejdere med højhastighedsfartøjer. Det har hidtil været tilladt i Danmark, men ikke i Holland.
Aftalen glæder CEO for MHO-CO, Mik Henriksen, som allerede opererer i offshore-sektoren i Holland.
”Det åbner nogle nye muligheder for os, som kommer til at betyde, at vi kan byde ind på andre og større opgaver. Indtil nu har vores både ikke været konkurrencedygtige i Holland og Belgien, pga. den uudnyttede kapacitet. Så det bliver rigtig spændende,” siger Mik Henriksen.
Sidste år byggede MHO-CO to nye CTV´er, som kan sejle med op til 36 personer. En kapacitet de indtil videre langt fra har kunne udnytte i offshore-sektoren i Holland.
”Vores to nye CTV´er er hybrid-katamaraner, hvor elmotorer sparer på udledning af CO2, men også på vægt og plads, hvilket betyder vi har plads til mange flere personer end tidligere CTV´er. Når vi har arbejdet i Holland, så har vi sejlet med halvtomme skibe, fordi vi ikke måtte fylde skibene op. Det er tosset på så mange planer,” siger Mik Henriksen, som påpeger at bør optimal energidrift prioriteres højere.
Formålet med aftalen er at styrke konkurrenceforholdene på det hollandske marked, og Danske Rederier er godt tilfreds:
”Vi har en række rederier, som har været fremsynet. De har investeret i CTV´er, som kan transportere mange flere personer. Det er både grønnere og mere effektivt. Derudover er det kun rimeligt at der lige vilkår, når rederierne byder ind på opgaverne i offshore-sektoren i Holland” siger direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn.
Kilde: Danske Rederier.