Bløde kompetencer giver færre uheld
Kommunikation, kultur og samarbejde er vigtige elementer for at forebygge og håndtere uheld om bord. De såkaldte soft skills dækker blandt andet over besætningens evne til at kommunikere på den rigtige måde, samarbejde og udnytte alle ressourcer om bord.
Hos Scandlines har man i snart 15 år systematisk uddannet de ansatte i soft skills. Det er der ikke kun øget sikkerhed i, men også penge at spare på.
.”Vi har i Scandlines ikke haft større ulykker så som kollisioner og større brande i en årrække. Vi tror det blandt andet hænger sammen med, at alle vores medarbejdere jævnligt bliver undervist i soft skills og dermed er bedre klædt på til at tage tingene i opløbet, træffe de bedste beslutninger og sige til og fra til hinanden undervejs. På den måde ser vi også disse kurser som en investering”, siger Kurt Jensen fra Scandlines.
Fra international side vokser kravene i disse år til besætningernes evne til at håndtere kriser og derfor udbyder Danmarks Rederiforening nu kurser i soft skills.
I arbejdet med at udvikle kurset, har Danmarks Rederiforening fået hjælp fra luftfarten, nærmere betegnet SAS Training Management. Luftfart og skibsfart er kendetegnet ved operationelle miljøer hvor man som ansat, med kortere eller længere varsel, kan få udfordringer på det personlige niveau, som man skal reagere rigtigt på i en krisesituation.
Det første 2-dages kursus afholdes i september. Da de fremtidige krav endnu ikke er nedfældet på papir eller endelig fastlagt fra Søfartsstyrelsens side, har Danmarks Rederiforening forlods fået accept af, at kursets indhold er kommet rigtigt fra start.
Flere oplysninger om kurset ved henvendelse til Rederiforeningens Lederkurser.
Kilde: Danmarks Rederiforening