Dansk system kan forebygger brand
Et danskudviklet alarmeringssystem kunne muligvis have forhindret den brand der ramte MS Nordlys, og på tragisk vis kostede to besætningsmedlemmer livet og kvæstede 12 andre – heraf to alvorligt
De fleste skibsbrande opstår i maskinrummet pga. olielækager, og med nye højtryksmotorer ombord samt et politisk ønske om, fx ved havneanløb, at udskifte den miljøbelastende ’heavy fuel’ olie med mere miljørigtige brændstoffer, er risikoen for olielækager blevet væsentligt større i de senere år.
”Alarmeringssystemet skal først og fremmest redde liv, men selvfølgelig også skib og andet materiel. Populært sagt er tilbagebetalingstiden 15 sekunder i forhold til omkostningerne per minut ved skibsbrande”, siger Torben Jørgensen, CTO og medejer af Daspos, der producerer det danske alarmeringssystem.
”Olielækagerne forårsager udover forurening også eksplosionsfare og brand, og derfor er der behov for alarmeringssystemer, der er tilpasset maskinrummene og bl.a. dækker er større område end de hidtidige anvendte,” siger Torben Jørgensen.
Der er mange forhold, der skal afbalanceres, når man udvikler alarmeringssystemer til den maritime sektor. Dels skal systemet give signaler om maskinrummets luftsammensætning, så man har sikkerhed for, at alarmsystemerne virker, dels skal besætningsmedlemmerne ikke have en masse signaler om tilstande, som ikke udgør nogen decideret risiko for passagerer, personale eller skib, herunder den arbejdsrelaterede risiko, som besætningen er udsat for i form af forurenet luft.
”Hvorvidt LAS-10 anlægget ville kunne have forhindret den senest tragiske maskinrumsbrand vil naturligvis være betinget af besætningens rettidige reaktion på alarmsignalerne, men ingen tvivl om at lignende skæbnesvangre ulykker kan minimeres eller helt undgås”, siger Torben Jørgensen.
Kilde: Daspos