DFDS kaptajn får bøde efter kollision
Førerne af to skibe, der kolliderede i Humber, UK, i tyk tåge i maj sidste år er hver blevet idømt en bøde på 3.000 £ plus omkostninger. Begge erklærede sig skyldigei henhold til loven, da de mødte op i Hull Magistrates Court den 3. februar.
Petunia Seaways.
”Begge skibe var under kommando af erfarne professionelle kaptajner, der burde have vidst bedre. Hele denne hændelse afspejler tro på egne evner samt en grov tilsidesættelse af de regler, der skal forhindre kollisioner på havet”, sagde dommeren.
David Carlin,der sejlede et 50fods fartøj, Peggotty, og Thomas Neilsen, kaptajn på det dansk-flagede Petunia Seaway blev begge tiltalt efter § 58 i Merchant Shipping Act 1995, som følge af en undersøgelse foretaget af Maritime & Coastguard Agency.
Omkring 4.30 den 19. maj 2016 forlod Peggotty Grimsby Docks på vej til Hull. Selv om det var en privat rejse, var Carlin som professionel skibsfører og Humber lods meget erfarene. Trods den tykke tåge undlod at overholde en række regler som skulle sikre sit og andre fartøjer.
Radaren var ikke operationel, han undlod at afgive lydsignaler og havde ikke sikret sig, at alle navigationslys virkede. Han havde heller ikke taget betingelserne i betragtning eller forberedt en fornuftig plan for rejsen og var afhængige af en uprøvet mobiltelefon app.
Samtidig var det 200-meter lange Petunia Seaway på vej ned Humber mod Grimsby. Kaptajnen, Thomas Nielsen, havde vagten. Han lod skibet fortsatte med en fart på 14 knob, trods dårlig sigtbarhed og uden at afgive lydsignal. Han overvågede heller ikke tilstrækkeligt radar og så ikke, at kursen førte mod Peggotty.
Carlin vidste ikke, at hans fartøj Peggotty befandt sig i den vigtigste sejlrende og var helt ude af stand til at se, at hans skib var på kollisionskurs mod Petunia Seaway. Lige før 4.50 kolliderede de to skibe næsten frontalt.
Peggotty var i stand til at passere langs bagbords side af det meget større Petunia Seaways. Det mindre skib blev så beskadiget, at det begyndte at tage vand ind. Carlin nåede at udsende t Mayday og de to om bord blev samlet op af en nærliggende lodsbåd, før Peggotty sank.
De to skibsførere blev dømt ved Hull Magistrates Court. Distriktssommeren sagde, at Carlin for sin del havde et katalog over fiaskoer, mens Nielsens handlinger var utilstrækkelige.
Kilde: Maritime Executive