Energioptimering er en god forretning
En betydelig brændstofbesparelse, forøget trækkraft og højere tophastighed. Det er resultatet efter, at den nordjyske fisker Peter Mørk har fået sin kutter, Karen Mørk af Frederikshavn, energioptimeret.
”Det er et helt andet skib. Det kan nærmest ikke sammenlignes”, siger Peter Mørk.
Energioptimeringen, der blev gennemført i tæt samarbejde Vestergaard Marine Service, begyndte med montering af en ny rordyse, som samtidig gjorde det nødvendigt at forlænge skrueakslen med cirka 40 centimeter.
”Skibet var for fyldigt i bagenden. Det gav problemer med kavitation, når vi ændrede hastighed”, siger Peter Mørk, der har fisket siden 1970 med en besætning på to-tre mand - primært fisker hummere i Kattegat.
Mørk fandt en passende rordyse i Spanien, og på værkstedet hos Vestergaard Marine Service i Frederikshavn blev dysen tilpasset kutteren, blandt andet minimering af højde og udskæringer for at kunne dreje tilstrækkeligt.
Propellen blev skiftet ud med en specialdesignet trebladet propel, der igen blev tilpasset dysen med mindst mulig tolerance. Udformningen af bladene blev vifteformede, da denne form er den, der giver optimal trækkraft.
Dysen er monteret med nogle få graders hældning for at have optimal funktion ved skibets normale deplacement i vandet.
Allerede på de første ture kunne Peter Mørk konstatere, at både tophastighed og trækkraft var forøget betydeligt.
”Der er ikke længere problemer med kavitation, og brændstofforbruget er blevet halveret ved syv knob. På årsbasis er der vel sparet 25-30 procent. Det giver en besparelse på 135.000 kr. alene i brændstof. Det er jo penge, der tikker ind, hver gang, jeg kobler propellen til. Og med den ekstra trækkraft oveni lover det godt for det fremtidige fiskeri”, siger Peter Mørk.
Kilde: Vestergaard Marine Service