Feederskib genopstår som livestock carrier
Corral Line, der er specialist i søtransport af levende dyr, har sendt et ’nyt’ skib i søen efter en omfattende ombygning dels i Polen og dels i Skagen. Det drejer sig om et tidligere feederskib, som det danske rederi har haft liggende i Svendborg siden 2012.
Under sit 4-årige oplæg i Svendborg hos Petersen & Sørensens Motorværksted, blev der på skibet udført forskelligt arbejder. Blandt andet blev hovedmotoren overhalet og bunden behandlet i motorværkstedets flydedok.
Det nu ’nye’ og ombyggede fartøj til Corral Line er rederiets største af 3 skibe, der især er beskæftiget i farten med levende dyr mellem Australien og Asien samt USA og Afrika. Alondra blev bygget i 1995 til et tysk rederi hos J. J. Sietas i Hamborg. Værftet vil være kendt som dem der leverede tvillingefærgerne til Spodsbjerg-Tårs overfarten.
Straks efter aflevering fra Sietas blev skibet indsat som feeder bl.a. i Østersøen under navnet Alrek senere Transnjord. Feederen sejlede dengang under Gibraltar flag og skiftede senere til Panama Flag, som også er flagstat i dag. Fartøjet måler 98 meter i længden, 16 meter i bredden. Dybgangen er sat til 5,2 meter. Servicefarten ligger på ca. 14 knob. Ved fuld last i form af ca. 2000 kvæg udgør tonnagen i det nye design som såkaldt livestock carrier ca. 6.000 tons.
Besætningen består af 19 personer - alle fra Filippinerne. De fleste har mange års anciennitet i rederiet. Kaptajnen Rex Delapena har sejlet for Corall Line i flere end 10 år – bådsmanden Brena Edison har været ansat i 28 år.
I sin rolle som cattle carrier eller live stock carrier om man vil, har skibet fået navnet Alondra.
Læs hele artiklen om Alondra i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: