Gamle Storebæltsfærger kan endnu
Selv om det er 20 år siden at Storebæltsbroen blev taget i brug, og med et slag gjorde 10 færger arbejdsløse, lever en del af de gamle færger endnu. Andre fandt hurtigt vej til skærebrænderen, men nåede at løse nye opgaver på andre overfarter inden det kom så langt.
Der var seks Scandlines-færger i drift til den sidste dag. Faktisk var Arveprins Knud den sidste Scandlines-færge i fart over Storebælt. Det skete på en afsejling fra Knudshoved til Halsskov, hvortil færgen kom kl. 23:59 efter en noget speciel overfart. Den var speciel på den måde, at færgen tog turen op nordpå under den nye bro, der var illumineret, mens der blev tudet med alle færgernes tyfoner.
Vognmandsruten havde den sidste dag fire Superflex-færger i drift – og faktisk var én af disse den allersidste, der krydsede Storebælt, da den kom til Korsør efter, at Arveprins Knud var ankommet.
Helt frem til den sidste time brugte Scandlines færgerne: Lodbrog (bygget 1982), Kraka (bygget 1982), Heimdal (bygget 1983), som alle var ombyggede ro/ro-skibe fra Mercandia-gruppen. Dertil kom Romsø (bygget 1973), Arveprins Knud (bygget 1963) og Sprogø (bygget 1962). Da den sidste sejltur var afsluttet, var der kun tilbage at rigge af og sejle færgerne til oplægning.
Den Difko-ejede (investorer) Vognmandsruten havde fire færger i drift: Difko Nyborg, Difko Korsør, Difko Storebælt og Difko Fyn. De blev også lagt op og forsøgt solgt.
Læs hele artiklen om de gamle Storebæltsfærger i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: