Glem ikke vedligehold i den grønne bølge
På Assens Skibsværft hilser værftsdirektør Erling Pedersen det øgede fokus på grønne løsninger velkommen. Det giver muligheder. Men samtidig advarer han om, at det grønne fokus fjerner bevillinger til vedligeholdelse i landets kommunalt ejede færgerederier.
Assens Skibsværft vil gerne lave lidt af det hele. Men det er i de seneste mange år blevet til få nybygninger. Så værftsdirektør Erling Pedersen har sammen med Michael Skougaard, der pr. 1. oktober er indtrådt som medejer som led i et glidende generationsskifte, fuldt fokus på at skaffe nybygningsordrer, ombygninger, forlængelser og reparationer til værftet.
Men resten af året koncentrerer værftet sig bl.a. om færdiggørelsen af to hybrid nybygninger til World Marine Offshore (WMO) i Esbjerg.
Der er tale om to hurtiggående, 32 meter lange aluminium trimaraner, der skal indgå i WMO´s flåde af supportskibe til vindmølleindustrien, hvor de skal transportere mandskab og reservedele til havvindmølleparker. Skrogene er bygget i Polen, men udrustningen og malerarbejdet foregår på Assens Skibsværft i tæt samarbejde med WMO.
Et af skibene står i øjeblikket i Assens Skibsværfts overdækkede dok, som ifølge værftsdirektøren giver store fordele.
- Vi kan arbejde på skibet uanset vejret. Det gør det lettere at holde leveringstiderne og vi har i dag Danmarks største lukkede dok på 65 meter i længden og 23 meter i højden. Det er en kæmpe konkurrencefordel, fordi der kan komme en del ekstraarbejde på et skib, som det er en fordel at få lavet i en lukket hal, hvor vi ikke bliver generet af dårligt vejr, siger Erling Pedersen.
Læs hele artiklen om Assens Skibsværft og værftsdirektør Erling Pedersen i den nye udgave af magasinet
Maritime Danmark herunder: