Hurtigrutens Sea Zero skal sejle emissionsfrit i 2030
Ved hjælp af en enorm batteripakke på 60 MWh, indtrækkelige vind- og solsejl skal Hurtigrutens kommende passagerskib sejle nul-udledende i 2030.
Rederiet Hurtigruten er i samarbejde med forskningsinstituttet SINTEF og 12 andre norske partnere i gang med at udvikle fremtidens nul-udledende skib til den norske kystsejlads.
“Vores mål er at levere et skib, som overgår alle andre, når det gælder energieffektivitet og bæredygtighed i løbet af få år,” siger adm. direktør i Hurtigruten, Hedda Felin.
Nedtrækkelige vind- og solcellesejl får et samlet areal på 1.500 kvm. og vil i sommermånederne nyde godt af den nord-norske midnatssol døgnet rundt.
Med sejlene ned er skibet 29,9 meter højt og kan derfor passere under alle broer langs kystruten, som rederiet nu har besejlet i 130 år.
Batteripakken på 60 MWh lades i havnene med grøn strøm og ladeindikatorer på siden af skibet vil vise gæster og forbipasserende batteriernes ladestatus.
På broen vil kaptajnen få hjælp af snesevis af sensorer, kameraer og kunstig intelligens, der skal bistå med en efffektiv manøvrering, mens vandmodstanden reduceres ved hjælp af “luftsmøring”.
Skibet bliver 135 meter langt og have kapacitet til 500 passagerer i 270 kahytter.
Udviklingsfasen varer frem til 2025, hvor projektet går over i en nybygningsfase, der efter planen skal gøre Hurtigruten klar til at indsætte Sea Zero i 2030.
-emte