Maritim iværksætter: Søren Vinther Hansen / VesOPS
I Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter, fortæller Søren Vinther Hansen – stifter af VesOPS ApS i Svendborg, herunder om den rejse han og virksomheden har været på indtil nu:
“Jeg har arbejdet inden for skibsfarten i over 40 år. Først som aktivt sejlende og senere som rådgiver inden for industrien. I 00’erne begyndte jeg at arbejde med optimering af skibes operationer igennem beslutningsstøttende softwaresystemer, udviklet for operatører og skibenes besætninger. Systemerne indeholder digitale modeller af det enkelte skib, og kombineret med operationelle data opsamlet i skibene beregnes forskellige optimeringsløsninger, der kan bruges til at forbedre skibenes drift. Løsningerne præsenteres for brugerne via en webløsning i forskellige dashboards, der er udviklet til formålet. Efter at have arbejdet for en række virksomheder i industrien, gik jeg ud og blev selvstændig i 2021 og etablerede VesOPS ApS”.
Hvorfor valgte du at blive selvstændig?
“Jeg havde nogle ideer til løsninger, som jeg ikke rigtigt kunne komme videre med i de job, som jeg havde, og ville derfor prøve, om jeg kunne skabe en fornuftig løsning selv. Et værktøj, som kan bruges til en overordnet strategisk planlægning, der ser ud over den næste rejse for et skib. Jeg ville desuden gerne levere et produkt, der kan hjælpe et rederi med at være på forkant med det, som jeg ser som den store udfordring for fremtidens søfart: At kunne operere i et stadigt mere kompliceret miljø, hvor det ikke bare er det enkelte skib og dets brændstofforbrug, der er i fokus, men hvor der også er et større behov for en fuel strategy, der dækker ESG rapportering, EU ETS og Fuel EU Maritime-områderne. Hvor brændstofprisen måske ikke længere er det vigtigste parameter for en optimal drift, men hvor GHG-udledninger fylder mere og mere”.
Hvad har været den største udfordring ved at springe ud som iværksætter?
Det har været at drive en udvikling af et softwareprodukt samtidig med at skulle tjene penge til det. Samt det at skulle varetage alle funktioner i et firma, indtil man tjener penge nok til at ansætte yderlige kolleger.
Hvad er det VesOPS tilbyder?
“Vi tilbyder en helhedsløsning, hvor man kan komme med et skib til vores service. Vi evaluerer først skibets design og laver på baggrund af det en komplet digital model af skibet. Hvis det er et nybygget skib, så tilbyder vi at tage med skibet ud på en speed trial, enten ved levering fra værftet eller på en in-service speed trial for at verificere skibets potentiale for optimering. For eksisterende skibe, tilbyder vi foruden den digitale model også at udføre en energy audit, hvor vi tager ud på skibet. Vi evaluerer skibets udstyr med henblik på energioptimering, og vi evaluerer desuden skibets fremdrivning med samme hensigt.
Næste trin er, at vi sætter den digitale model af skibet ind i VesOPS’ software sammen med operationelle data fra skibet, typisk historiske data og gerne et år tilbage i tiden. Data + model giver så et overblik over, hvordan skibet har præsteret. Vi ser på datakvalitet og fremhæver dette overfor brugeren, da valide data er nødvendig for at lave en god analyse af skibets præstation. Samt det faktum, at valide data skal bruges til at evaluere skibet i forhold til EU MRV (Monitoring, Reporting, and Verification), EU ETS, IMO DCS (Data Collection System) og snart Fuel EU Maritime”.
I er medlemmer hos Danske Maritime – hvor længe har I været det, og hvad får I ud af medlemskabet?
“Vi meldte os ind 1. oktober 2022 som iværksættermedlem. Vi er kommet ind i et velfungerende netværk og har fået mange kontakter inden for branchen. Vi har været med på en enkelt messestand med Danske Maritime på DTU, og vi er en del af startupnetværket, hvor vi deltager og giver feedback i de møder, der bliver afholdt”.
Hvad ligger der af projekter i den nærmeste fremtid?
“Vi fokuserer på at udvikle et system for nærskibsfart og færgedrift. Grænser på skibsstørrelser i forbindelse med compliance regler som EU MRV, EU ETS m.m. har gjort, at interessen for compliance har været mindre for den mindre tonnage, og dermed har der også været mindre interesse for driftsoptimering. Men vi ser, at reglerne for skibe i fremtiden også kommer til at gælde for den mindre tonnage, og dermed kommer der også rapporteringskrav for dem. Samtidig udnytter vi, at den mindre tonnage typisk sejler mere kystnært, så der altid er forbindelse til skibet. Vi kan derved sætte systemet op til at bruge data med høj frekvens. Det bliver desuden en kosteffektiv installation, da vi ikke har behov for større IT-systemer. Man kan sætte enkelte dataloggere ombord, der ikke belaster et mindre skibs budget for meget. Endelig, så gives der feedback til skibet også, så det ikke kun er landsorganisationen, der får analyserne tilgængelige, men også skibet får adgang til det samme real time display.
Videre så udvikler vi et system, der kan bruges på nye el-færger. Samme koncept, men fokuseret på el-drift. I det system, vil der også være mulighed for at tilknytte dataopsamling og analyser med henblik på at få et lag af autonomi i skibets drift. Lige nu er vi involveret i et projekt med centeret for autonom skibsfart i Svendborg (MARS), hvor vi undersøger mulighederne for at udvikle et system, der kan håndtere autodocking af færger”.
Hvad bringer fremtiden for VesOPS?
“Vi vil gerne tilbyde kunderne en løsning, der kan hjælpe dem med at reducere deres operationsomkostninger og gøre det mere enkelt at træffe beslutninger i en mere kompliceret verden. En forbedret brug af de enorme mængder af data, der genereres i forbindelse med drift af et skib, som kan gøre enkelt for en bruger at sikre den bedst mulige operation af et skib. Så vi er på en spændende vækstrejse. Vi er nu tre fastansatte og fem kontraktansatte, og vi vil gerne være større og samtidig være en rigtig god arbejdsplads for vores medarbejdere”.
Kilde: Danske Maritime