Maritim iværksætter: Søren Vinther Hansen / VesOPS

I Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter, fortæller Søren Vinther Hansen – stifter af VesOPS ApS i Svendborg, herunder om den rejse han og virksomheden har været på indtil nu:

Foto: VesOPS

“Jeg har arbejdet inden for skibsfarten i over 40 år. Først som aktivt sejlende og senere som rådgiver inden for industrien. I 00’erne begyndte jeg at arbejde med optimering af skibes operationer igennem beslutningsstøttende softwaresystemer, udviklet for operatører og skibenes besætninger. Systemerne indeholder digitale modeller af det enkelte skib, og kombineret med operationelle data opsamlet i skibene beregnes forskellige optimeringsløsninger, der kan bruges til at forbedre skibenes drift. Løsningerne præsenteres for brugerne via en webløsning i forskellige dashboards, der er udviklet til formålet. Efter at have arbejdet for en række virksomheder i industrien, gik jeg ud og blev selvstændig i 2021 og etablerede VesOPS ApS”.

Hvorfor valgte du at blive selvstændig?

“Jeg havde nogle ideer til løsninger, som jeg ikke rigtigt kunne komme videre med i de job, som jeg havde, og ville derfor prøve, om jeg kunne skabe en fornuftig løsning selv. Et værktøj, som kan bruges til en overordnet strategisk planlægning, der ser ud over den næste rejse for et skib. Jeg ville desuden gerne levere et produkt, der kan hjælpe et rederi med at være på forkant med det, som jeg ser som den store udfordring for fremtidens søfart: At kunne operere i et stadigt mere kompliceret miljø, hvor det ikke bare er det enkelte skib og dets brændstofforbrug, der er i fokus, men hvor der også er et større behov for en fuel strategy, der dækker ESG rapportering, EU ETS og Fuel EU Maritime-områderne. Hvor brændstofprisen måske ikke længere er det vigtigste parameter for en optimal drift, men hvor GHG-udledninger fylder mere og mere”.

Hvad har været den største udfordring ved at springe ud som iværksætter?

Det har været at drive en udvikling af et softwareprodukt samtidig med at skulle tjene penge til det. Samt det at skulle varetage alle funktioner i et firma, indtil man tjener penge nok til at ansætte yderlige kolleger.

Hvad er det VesOPS tilbyder?

“Vi tilbyder en helhedsløsning, hvor man kan komme med et skib til vores service. Vi evaluerer først skibets design og laver på baggrund af det en komplet digital model af skibet. Hvis det er et nybygget skib, så tilbyder vi at tage med skibet ud på en speed trial, enten ved levering fra værftet eller på en in-service speed trial for at verificere skibets potentiale for optimering. For eksisterende skibe, tilbyder vi foruden den digitale model også at udføre en energy audit, hvor vi tager ud på skibet. Vi evaluerer skibets udstyr med henblik på energioptimering, og vi evaluerer desuden skibets fremdrivning med samme hensigt.
Næste trin er, at vi sætter den digitale model af skibet ind i VesOPS’ software sammen med operationelle data fra skibet, typisk historiske data og gerne et år tilbage i tiden. Data + model giver så et overblik over, hvordan skibet har præsteret. Vi ser på datakvalitet og fremhæver dette overfor brugeren, da valide data er nødvendig for at lave en god analyse af skibets præstation. Samt det faktum, at valide data skal bruges til at evaluere skibet i forhold til EU MRV (Monitoring, Reporting, and Verification), EU ETS, IMO DCS (Data Collection System) og snart Fuel EU Maritime”.

I er medlemmer hos Danske Maritime – hvor længe har I været det, og hvad får I ud af medlemskabet?

“Vi meldte os ind 1. oktober 2022 som iværksættermedlem. Vi er kommet ind i et velfungerende netværk og har fået mange kontakter inden for branchen. Vi har været med på en enkelt messestand med Danske Maritime på DTU, og vi er en del af startupnetværket, hvor vi deltager og giver feedback i de møder, der bliver afholdt”.

Hvad ligger der af projekter i den nærmeste fremtid?

“Vi fokuserer på at udvikle et system for nærskibsfart og færgedrift. Grænser på skibsstørrelser i forbindelse med compliance regler som EU MRV, EU ETS m.m. har gjort, at interessen for compliance har været mindre for den mindre tonnage, og dermed har der også været mindre interesse for driftsoptimering. Men vi ser, at reglerne for skibe i fremtiden også kommer til at gælde for den mindre tonnage, og dermed kommer der også rapporteringskrav for dem. Samtidig udnytter vi, at den mindre tonnage typisk sejler mere kystnært, så der altid er forbindelse til skibet. Vi kan derved sætte systemet op til at bruge data med høj frekvens. Det bliver desuden en kosteffektiv installation, da vi ikke har behov for større IT-systemer. Man kan sætte enkelte dataloggere ombord, der ikke belaster et mindre skibs budget for meget. Endelig, så gives der feedback til skibet også, så det ikke kun er landsorganisationen, der får analyserne tilgængelige, men også skibet får adgang til det samme real time display. 
Videre så udvikler vi et system, der kan bruges på nye el-færger. Samme koncept, men fokuseret på el-drift. I det system, vil der også være mulighed for at tilknytte dataopsamling og analyser med henblik på at få et lag af autonomi i skibets drift. Lige nu er vi involveret i et projekt med centeret for autonom skibsfart i Svendborg (MARS), hvor vi undersøger mulighederne for at udvikle et system, der kan håndtere autodocking af færger”.

Hvad bringer fremtiden for VesOPS?

“Vi vil gerne tilbyde kunderne en løsning, der kan hjælpe dem med at reducere deres operationsomkostninger og gøre det mere enkelt at træffe beslutninger i en mere kompliceret verden. En forbedret brug af de enorme mængder af data, der genereres i forbindelse med drift af et skib, som kan gøre enkelt for en bruger at sikre den bedst mulige operation af et skib. Så vi er på en spændende vækstrejse. Vi er nu tre fastansatte og fem kontraktansatte, og vi vil gerne være større og samtidig være en rigtig god arbejdsplads for vores medarbejdere”.

Kilde: Danske Maritime
 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Monjasa på vej med LNG-bunkering i Forenede Arabiske Emirater

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Smålandsfarvandet kan blive ny nationalpark

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Niels Brock-elever vendt hjem fra praktikophold

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Slut med unødigt bureaukrati i tyske havne

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding fyrer og hyrer i ledelsen

20.11.2024MARPRO Group

Sponseret

En travl efterårssæson hos MARPRO Group!

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark