Maritim iværksætter: Søren Vinther Hansen / VesOPS

I Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter, fortæller Søren Vinther Hansen – stifter af VesOPS ApS i Svendborg, herunder om den rejse han og virksomheden har været på indtil nu:

Foto: VesOPS

“Jeg har arbejdet inden for skibsfarten i over 40 år. Først som aktivt sejlende og senere som rådgiver inden for industrien. I 00’erne begyndte jeg at arbejde med optimering af skibes operationer igennem beslutningsstøttende softwaresystemer, udviklet for operatører og skibenes besætninger. Systemerne indeholder digitale modeller af det enkelte skib, og kombineret med operationelle data opsamlet i skibene beregnes forskellige optimeringsløsninger, der kan bruges til at forbedre skibenes drift. Løsningerne præsenteres for brugerne via en webløsning i forskellige dashboards, der er udviklet til formålet. Efter at have arbejdet for en række virksomheder i industrien, gik jeg ud og blev selvstændig i 2021 og etablerede VesOPS ApS”.

Hvorfor valgte du at blive selvstændig?

“Jeg havde nogle ideer til løsninger, som jeg ikke rigtigt kunne komme videre med i de job, som jeg havde, og ville derfor prøve, om jeg kunne skabe en fornuftig løsning selv. Et værktøj, som kan bruges til en overordnet strategisk planlægning, der ser ud over den næste rejse for et skib. Jeg ville desuden gerne levere et produkt, der kan hjælpe et rederi med at være på forkant med det, som jeg ser som den store udfordring for fremtidens søfart: At kunne operere i et stadigt mere kompliceret miljø, hvor det ikke bare er det enkelte skib og dets brændstofforbrug, der er i fokus, men hvor der også er et større behov for en fuel strategy, der dækker ESG rapportering, EU ETS og Fuel EU Maritime-områderne. Hvor brændstofprisen måske ikke længere er det vigtigste parameter for en optimal drift, men hvor GHG-udledninger fylder mere og mere”.

Hvad har været den største udfordring ved at springe ud som iværksætter?

Det har været at drive en udvikling af et softwareprodukt samtidig med at skulle tjene penge til det. Samt det at skulle varetage alle funktioner i et firma, indtil man tjener penge nok til at ansætte yderlige kolleger.

Hvad er det VesOPS tilbyder?

“Vi tilbyder en helhedsløsning, hvor man kan komme med et skib til vores service. Vi evaluerer først skibets design og laver på baggrund af det en komplet digital model af skibet. Hvis det er et nybygget skib, så tilbyder vi at tage med skibet ud på en speed trial, enten ved levering fra værftet eller på en in-service speed trial for at verificere skibets potentiale for optimering. For eksisterende skibe, tilbyder vi foruden den digitale model også at udføre en energy audit, hvor vi tager ud på skibet. Vi evaluerer skibets udstyr med henblik på energioptimering, og vi evaluerer desuden skibets fremdrivning med samme hensigt.
Næste trin er, at vi sætter den digitale model af skibet ind i VesOPS’ software sammen med operationelle data fra skibet, typisk historiske data og gerne et år tilbage i tiden. Data + model giver så et overblik over, hvordan skibet har præsteret. Vi ser på datakvalitet og fremhæver dette overfor brugeren, da valide data er nødvendig for at lave en god analyse af skibets præstation. Samt det faktum, at valide data skal bruges til at evaluere skibet i forhold til EU MRV (Monitoring, Reporting, and Verification), EU ETS, IMO DCS (Data Collection System) og snart Fuel EU Maritime”.

I er medlemmer hos Danske Maritime – hvor længe har I været det, og hvad får I ud af medlemskabet?

“Vi meldte os ind 1. oktober 2022 som iværksættermedlem. Vi er kommet ind i et velfungerende netværk og har fået mange kontakter inden for branchen. Vi har været med på en enkelt messestand med Danske Maritime på DTU, og vi er en del af startupnetværket, hvor vi deltager og giver feedback i de møder, der bliver afholdt”.

Hvad ligger der af projekter i den nærmeste fremtid?

“Vi fokuserer på at udvikle et system for nærskibsfart og færgedrift. Grænser på skibsstørrelser i forbindelse med compliance regler som EU MRV, EU ETS m.m. har gjort, at interessen for compliance har været mindre for den mindre tonnage, og dermed har der også været mindre interesse for driftsoptimering. Men vi ser, at reglerne for skibe i fremtiden også kommer til at gælde for den mindre tonnage, og dermed kommer der også rapporteringskrav for dem. Samtidig udnytter vi, at den mindre tonnage typisk sejler mere kystnært, så der altid er forbindelse til skibet. Vi kan derved sætte systemet op til at bruge data med høj frekvens. Det bliver desuden en kosteffektiv installation, da vi ikke har behov for større IT-systemer. Man kan sætte enkelte dataloggere ombord, der ikke belaster et mindre skibs budget for meget. Endelig, så gives der feedback til skibet også, så det ikke kun er landsorganisationen, der får analyserne tilgængelige, men også skibet får adgang til det samme real time display. 
Videre så udvikler vi et system, der kan bruges på nye el-færger. Samme koncept, men fokuseret på el-drift. I det system, vil der også være mulighed for at tilknytte dataopsamling og analyser med henblik på at få et lag af autonomi i skibets drift. Lige nu er vi involveret i et projekt med centeret for autonom skibsfart i Svendborg (MARS), hvor vi undersøger mulighederne for at udvikle et system, der kan håndtere autodocking af færger”.

Hvad bringer fremtiden for VesOPS?

“Vi vil gerne tilbyde kunderne en løsning, der kan hjælpe dem med at reducere deres operationsomkostninger og gøre det mere enkelt at træffe beslutninger i en mere kompliceret verden. En forbedret brug af de enorme mængder af data, der genereres i forbindelse med drift af et skib, som kan gøre enkelt for en bruger at sikre den bedst mulige operation af et skib. Så vi er på en spændende vækstrejse. Vi er nu tre fastansatte og fem kontraktansatte, og vi vil gerne være større og samtidig være en rigtig god arbejdsplads for vores medarbejdere”.

Kilde: Danske Maritime
 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.03.2025Maritimedanmark.dk

Wrist nu på amerikanske hænder

10.03.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen har fundet sin nye vicedirektør

09.03.2025Maritimedanmark.dk

ZeroNorth polstret til yderliger fusioner og opkøb

05.03.2025Maritimedanmark.dk

Bunker One udvider sit fodfæste på USA´s østkyst

03.03.2025Maritimedanmark.dk

Ny topchef i Knud E. Hansen

28.02.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vil investere 35 mia. kr i indiske havne og terminaler

22.02.2025Maritimedanmark.dk

EU vil bruge milliarder på undersøiske kabler

20.02.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia og Cargill skaber nyt bunkerselskab

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Teknisk Inspektør til Skoleskibet DANMARK

MARTEC søger teknisk inspektør til rederiet for Skoleskibet DANMARK MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Skoleskibet DANMARK sejler tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2025

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som navigatører.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som 1. maskinmestre.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Skipper/styrmand til Baagø Færgen

På Baagø Færgen har vi en stilling som Skipper/styrmand ledig til besættelse pr. 1. april 2025 eller efter aftale. Stillingen er som ferieafløser og løber til den 1. december 2025 på fuld tid, hvorefter der er mulighed for at blive tilknyttet som fast afløser med sejlads svarende til en halvtidsstilling. Vi er fleksible i forhold til planlægning.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

22.03.2025

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger skibsassistenter

Vi søger 1 befaren skibsassistent med C-E kørekort, til at sejle Prinsesse Isabella i Samsø Rederi, fast på fuldtid, med tiltrædelse hurtigst muligt. Herudover søger vi 2 ubefarne skibsassistenter til at dække sommerperioden, med tiltrædelse i løbet af foråret. Skriv hvilken stilling du søger.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

21.03.2025

Slagelse kommune

Skibsfører til Omøfærgen

Slagelse Kommune søger skibsfører til Agersø Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Omøfærgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

31.03.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fursund Færgeri søger assisterende overfartsleder

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ved færgeriet på Fursund og ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Aid & Bloodborne Pathogens Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to teach you about first aid and bloodborne pathogens, including how they can be controlled, and you will learn to identify who is at risk, and how exposure and transmission occur.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Line Leadership and Management (E-learning course)

The aim of this course is to provide you with an insight into the different styles of leadership and management. You will gain an understanding of some of the core elements of first line management, which can enable you to lead and manage a team effectively.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
GDPR Awareness - Global (Adaptive) (E-learning course)

This course provides an understanding of the General Data Protection Regulations (GDPR), the rules and roles associated with the legislation, and what it means for you as an employee or employer. You will learn about personal data, how to protect it, and ways to identify and mitigate any potential risks at your company.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2025

Sted

Digital course