Nyt dansk alarmeringssystem til skibe
To ud af tre brande ombord på skibe opstår i maskinrummet. Men et nyt, danskudviklet alarmeringssystem til det internationale maritime marked minimerer risikoen for maskinrumsbrande og miljøforurening markant.
"Olielækagerne forårsager udover forurening også eksplosionsfare og brand, og derfor er der behov for alarmeringssystemer, der er tilpasset maskinrummene og bl.a. dækker er større område end de hidtidige anvendte", siger Torben Jørgensen, CTO, Daspos.
Det danskudviklede alarmeringssystem, der kaldes LAS-10 (Leakage Alarm System), er patenteret på verdensplan. Grundlæggende bygger systemet på en sammenkobling af flere forskellige detektionsprincipper og har - som den eneste på markedet - en dobbelt indbygget sensorteknologi og en meget kraftig luftgennemstrømning, der giver en tidlig alarm ved lækage og reducerer og forhindrer potentielle brande og eksplosioner.
Der er mange forhold, der skal afbalanceres, når man udvikler alarmeringssystemer til den maritime sektor. Dels skal systemet give signaler om maskinrummets luftsammensætning, så man har sikkerhed for, at alarmsystemerne virker, dels skal besætningsmedlemmerne ikke have en masse signaler om tilstande, som ikke udgør nogen decideret risiko for personale eller skib, herunder den arbejdsrelaterede risiko, besætningen er udsat for i form af forurenet luft.
"Den balance har vi i samarbejde med nogle store rederier brugt en del ressourcer på at få fastlagt", siger
Torben Jørgensen.
"LAS-10 er bl.a. testet i et halvt år på containerskibet Emma Mærsk og har givet succesfulde resultater".
Med mange positive tilkendegivelser fra markedet, samt et økonomisk skulderklap fra Den Danske Maritime Fond, har Daspos store forventninger til afsætningsmulighederne for anlægget.
"Vi vil sælge LAS-10 til både skibe og borerigge, men også fx til vindmøller - alle steder hvor man ønsker at sikre sine medarbejdere og det omkringliggende miljø imod utilsigtet olieforurening eller brandrisiko. Mere lokalt forventer vi at kunne tilbyde nogle nye arbejdspladser, men også spændende arbejdsopgaver for montører og teknikere, som skal ud at montere anlæggene på skibe og borerigge rundt omkring i verden", siger Lars Gerner Lund, Daspos.
Kilde: Daspos