Scandlines projekterer nye færger

Scandlines tekniske personale arbejder med projekteringen af to nye færger til ruten mellem Gedser og Rostock. I løbet af marts / april vil syv europæiske skibsværfter og et fra Asien blive anmodet om at afgive bud. Ifølge planerne skal færgerne være klar til drift i løbet af sommeren 2015.

”Scandlines vil aldrig overtage de to færger Berlin og København, som er befinder sig på værftet i Stralsund og er henholdsvis 90 procent og 50 procent færdige”, siger Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines til Sjöfartstidningen.

”Uafhængig forskning viser, at færgerne vejer omkring 1200 tons for meget, og alle løsninger i forsøget på at reducere vægten har vist sig at være både dyrt og på kanten af, hvad der er teknisk muligt, så vi opsagde kontrakten og fik vores penge tilbage", fortæller Søren PoulsgaardJensen

"Vi arbejder med to nye projekter med nye færger, hvor vi ønsker at opbygge en række nye funktioner for at optimere færgernes miljøprofil. Vi har seriøse overvejelser om at bygge færger til drift med gas eller gas-elektriske drift, men der er nogle tekniske problemer med bunkring af LNG”, fortsætter

Søren Poulsgaard Jensen.

Da færgerne har meget korte havneophold mellem afgangene, kræver det specialløsninger for bunkring af LNG.

”Færgerne er kun i

havnen i Rostock 15 til 20 minutter på hver sejlads og det giver ikke nok tid til at tanke nok LNG. Vi overvejer derfor en mobil løsning, hvor en tank køres om bord på færgen og derefter tilsluttes færgens brændstofforsyning”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

De to færger, der blev bygget på værftet i Stralsund er dobbelt så store som de nuværende færger Kronprins Frederik og Prins Joachim, men Scandlines arbejder i øjeblikket på et projekt med mindre færger.

”Jeg vil virkelig hellere have dem i en størrelse på mellem 50 procent og 75 procent ekstra i forhold til de gamle færger, men nu må vi se, hvor vi ender med de nye færger”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Årsagen til at de to færger fra P + S Werften blev for tunge skyldes en række fejl under bygningen. Af en ukendt grund valgte værftet valgt at installere 7 mm rør i færgen i stedet for de angivne 5 mm rør. Man brugte også tykkere stål end

angivet. Disse "fejl" blev skjult af den tidligere ledelse af værftet og først opdaget, da færgen Berlin var næsten færdig, og det var muligt at beregne vægten af skibet.

”De to skibe er fine færger, vi designet dem, men de kan ikke bruges på vores overfart fordi Gedser har begrænset vanddybde. Hvis vi skal anløbe havnen, vi har ikke plads til last om bord. Operatøren, der køber de to færger, får en meget veldesignet produkt”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Kilde: Sjöfartstidningen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Danmark i forhandlinger med Kina om Yi Peng 3

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Maritime Analyse: Reformen af kandidatuddannelser slår sprækker

12.11.2024Maritimedanmark.dk

CO2-transportskib til Project Greensand

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder international pris

07.11.2024Maritimedanmark.dk

Hapag-Lloyd afgiver enorm ordre på nye containerskibe

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Esbjerg Shipyard skal bygge nydesignet serviceskib til havvindparker

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Ingen EU-støtte til ny Samsøfærge

30.10.2024Maritimedanmark.dk

Stena Line har fuld fart på væksten

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark