Sejlene kan være på vej tilbage
18 virksomheder og forskningsinstitutioner fra syv EU-lande - heriblandt Aalborg Universitet - er med EU-midler i ryggen i gang med at undersøge, hvordan sejldrevne skibe kan finde anvendelse i moderne skibsfart.
Målet med EU-projekt Sail, der løber frem til 2015, er at undersøge om sejl kan bidrage til at mindste skibsfartens miljøbelastning og reducere rederiernes driftsomkostninger.
Blandt deltagerne er hollandske Fair Transport, der er i gang med at projektere et fragtskib der for 50 procents vedkommende drives af vindenergi, mens en dieselmotor klarer resten.
”Så længe rederne ikke ved hvor meget brændstof de kan spare ved at anvende sejl, er det vanskeligt at få dem til at investere penge i sejl”, siger Bernhard Schwarz-Röhr fra Hochschule Jade, en af de andre deltagere i projektet.
”Den almindelige opfattelse er, at sejlskibe er langsomme, vanskelige at manøvrere og kræver en besætning med en særlig uddannelse. Men med slowsteaming sejler mange traditionelle skibe i dag ikke meget hurtigere”, siger Schwarz-Röhr.
Schwarz-Røhr er overbevist om, at sejlskibe vil være almindelige på havet igen om 20 år. Med sejl der betjenes via trykknapper fra skibets bro, og besætninger der igen har lært at tolke vind og vejr.
EU har bevilget 4 millioner euro til projektet.
Læs mere om projektet HER
Kilde: nyteknik.se