Skibsfarten har kurs mod grønnere fremtid
En stor international konference om grøn skibsfart, satte mandag fokus på, hvordan skibsfarten via teknologiske og politiske løsninger bliver en mindre miljøbelastende transportform, og hvad dette vil betyde for dansk skibsfart.
"COP16 begynder i dag i Cancun, Mexico og Danmarks Rederiforening opfordrer verdens politiske ledere til at man bliver enige om et klart mandat til IMO (FN's Søfartsorganisation) om at fastsætte en regulering af skibsfartens CO2-udledning - et arbejde, som IMO's Miljøkomité allerede er nået langt med. Hvis ikke det lykkes at nå til enighed i IMO, har EU tilkendegivet at, et direktivforslag om CO2-kvotehandel for skibsfarten vil blive lagt på bordet i løbet af 2012. Dette vil ikke have nogen særlig gavnlig effekt for klimaet, idet størstedelen af al søtransport foregår udenfor EU. Et globalt erhverv skal have et flagneutralt, globalt gældende regelsæt", siger Maria Bruun Skipper, Erhvervspolitisk konsulent i Danmarks Rederiforening.
Bag heldagskonferencen, der blev afviklet i København, stod en lang række centrale maritime aktører, Danmarks Rederiforening, Selskabet for Grøn Teknologi, Skibsteknisk Selskab, Maritimt Selskab og Det Økologiske Råd.
"Maersk Line mener, at der er god mulighed for at reducere miljøpåvirkningen fra skibsfarten, og det er noget vi arbejder aktivt på at bidrage til. Vi har blandt andet sat os et mål om at reducere vores CO2-udslip med 25 procent pr. container inden 2020. Vi oplever for tiden at flere og flere af voreskunder har fokus på miljøet, og vi håber at miljøet i stigende grad vil blive en konkurrenceparameter. Vi støtter samtidig varmt, at der indgås en ambitiøs, global klimaaftale for skibsfarten, som kan sikre ens regler for alle skibe. Vi går gerne foran på miljøområdet, men på sigt er det både bedst for miljøet og mest fair, hvis de samme skrappe miljøregler gælder for alle", siger Jacob Sterling, chef for klima og miljø i Maersk Line.
På konferencen blev der bl.a. stillet skarpt på:
- Skibsfartens bidrag til global opvarmning og sundhedsskadelig luftforurening
- Muligheder for at nedbringe skibsfartens udslip af CO2 og skadelig luftforurening
- Den eksisterende og besluttede internationale miljøregulering af skibsfarten
- Danske erhvervspotentialer ved regulering af skibsfarten.
"Forureningen fra den internationale skibsfart er foruroligende, ikke mindst på grund af omfanget af den globale handel. Der er aktuelt en række teknologiske og organisatoriske muligheder for at reducere forurening og klimabelastning pr. sejlet kilometer. Det er afgørende, at disse muligheder bliver taget i anvendelse gennem offentlig regulering, krav fra skibsfartens kunder og rederiers frivillige tiltag. På længere sigt er der brug for helt nye drivmidler baseret på sol og vind", siger Michael Søgaard Jørgensen, civilingeniør og lektor på DTU Management, formand for Selskabet for Grøn Teknologi i Ingeniørforeningen.
Konferencen blev gennemført med støtte fra Europa-Nævnet og Den Danske Maritime Fond