Til kamp mod udstødningsgasser fra skibe
Med en investering fra Højteknologifonden etablerer DTU Nanotech, A.P. Møller Mærsk, Green Instruments og Danfoss IXA A/S et udviklingskonsortium, som frem til 2014 skal udvikle et helt nyt og banebrydende målesystem til udstødningsgasser fra skibsmotorer.
Nye regler fra den Internationale Maritime Organisation (IMO) vil fra 2016 kræve, at udledningen af de nitrøse gasser NO og NO2 i kystnære farvande reduceres med 80%. En så stor reduktion kræver, at flere reduktionsmetoder anvendes samtidigt, hvilket stiller særlige krav til det system, der skal måle den samlede udledning.
Konsortiet vil udvikle et helt nyt robust system, der kan måle de nitrøse gasser kontinuerligt og uden tidsforsinkelse direkte i skibets skorsten. Med kontinuerlige data om den faktiske udledning kan de forskellige systemer, som reducerer udledningen, løbende justeres til optimal drift. Dermed sikres den lavest mulige udledning af skadelige gasser og det lavest mulige energiforbrug til processen.
”Vi har et slagkraftigt konsortium med højteknologisk viden i verdensklasse fra DTU Nanotech, års praktisk erfaring med måleudstyr i skibe fra Green Instruments, markedets suverænt stærkeste repræsentant A.P. Møller-Mærsk og Danfoss IXA’s ekstremt robuste patenterede måleteknologi. Det giver os en enestående mulighed for at bringe Danmark helt i front inden for dette område”, siger teknisk direktør i Danfoss IXA A/S og leder af projektet, Jens Møller Jensen .
For administrerende direktør Poul K. Sørensen fra Green Instruments er projektet en milepæl i virksomhedens udvikling.
”Vi får mange henvendelser fra vores kunder om netop denne type udstyr, men vi mangler et produkt, der er udviklet specielt til de meget barske forhold ombord på skibe. Det har vi nu muligheden for at skabe. Det vil samtidig styrke Danmarks rolle inden for teknologier til den maritime sektor betydeligt", siger Poul K. Sørensen.
”NOx måling har et stort potentiale inden for energieffektivisering på skibe. Projektet ligger helt i tråd med vores vision om at være den mest energieffektive og miljømæssigt ansvarlige shipping virksomhed og er med til at kunne gøre dansk skibsfart til den mest miljøeffektive i verden”, siger Peter Ring, technology strategist hos A.P. Møller-Mærsk
"For DTU Nanotech, betyder projektet, at vi både kan fastholde og udbygge vores position som nogle af verdens absolut førende inden for udviklingen af specielle nano-overflader", siger Mogens Jakobsen fra DTU Nanotech.
Også Den Danske maritime Fond har ydet økonomisk støtte til projektet.
Kilde: Højteknologifonden