Stort antal tankskibe leveres aldrig
Ordrebøgerne på tankskibe har ikke været tykkere siden 2009, men det er usansynligt, at skibene bliver leveret i så stort omfang. Det konkluderer det amerikanske skibsmæglerfirma Poten & Partner ifølge Tradewinds.
“Hvis alle suezmax-skibe, der står til levering i år, forlader værfterne, vil det betyde en ekstra tonage på 10,1 mdwt, en del højere end rekorden fra 2009 på 7,1 mdwt og to en halv gang højere end leverancerne i 2016,” siger Poten & Partners.
Også bestillinger på VLCC skibe overstiger leverancerne fra 2016, dog kun med 11 pct., mens bestillingerne på aframax og LR2 på 9,4 mdwt i alt ligger under rekorden på 10,5 mdwt i 2009.
Men skibe i ordre betyder ikke nødvendigvis skibe leveret, påpeger Poten & Partners.
De har analyseret de historiske data og konkluderer, at det faktisk leverede antal har ligget markant under antallet af bestilte skibe.
Baseret på den historiske variation i levering af skibe og dens tilsyneladende korrelation med fragtmarkedet, forudsiger Poten & Partners, at 25-40% af ordrebogen på råolietankere og op til 50% af ordrerne på produkttankskibe formentlig ikke bliver leveret i 2017.
“Ordrebøgerne forbliver tykke, men udsigten for udbudssiden i tank-sektoren i 2017 er bedre, end et overfladisk blik kunne give indtryk af,” siger Poten & Partners
Kilde: Tradewinds