Aarhus Havn vil sætte strøm til containerskibe
Aarhus Havn vil koble containerskibe til grøn strøm og kan reducere CO2-udledning med 8.000 tons frem mod 2030.
Et nyt initiativ skal reducere CO2-udledningen og støjen på Danmarks travleste containerhavn. Hvert år går 73 procent af alt containergods til og fra Danmark gennem Aarhus Havn, hvilket resulterer i tusindvis af containere, der skal losses.
Men selv når skibene er fortøjet i containerterminalen, er motorerne stadig tændte, da moderne skibe er spækket med navigationsudstyr, maskinovervågningssystemer, kommunikationsgrej og meget andet. Samtidig skal visse containere holdes nedkølet, ligesom besætningen selvfølgelig skal have adgang til lys og varme. I dag produceres strømmen ved hjælp af dieselgeneratorer – en praksis der snart kan høre fortiden til.
For i et samarbejde med øvrige Nordeuropæiske havne herunder Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, ønsker Aarhus Havn at opsætte landstrøm, som vil gøre det muligt for containerskibene at holde deres funktioner kørende uden dieselgeneratorerne:
”Vi har søgt om midler til at medfinansiere landstrømsanlæg på containerterminalen. Vi har et mål om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, og det her er et vigtigt skridt på vejen. I fremtiden vil containerskibe kunne slukke dieselgeneratorerne og lade den grønne strøm forsyne skibet med energi”, siger Anne Zachariassen, COO hos Aarhus Havn.
En del af midlerne til etablering af landstrøm skal findes i EU fonden Connecting Europe Facility, der er en pulje tiltænkt projekter, der forbedrer transportinfrastrukturen i Europa. I alt er der ansøgt om 37 millioner kroner til projektet, som forventes at kunne stå færdigt i slutningen af 2026. Landstrøm forventes at spare 8.000 tons udledt CO2 frem mod 2030 alene i Aarhus.
Også hos rederierne er der stor opbakning til det grønne projekt:
”Hvis vi skal indfri vores ambitiøse klimamål, herunder at være emissionsfrie inden 2050, er brugen af grøn strøm et vigtigt element, som naturligvis skal suppleres med brugen af alternative brændstoffer såsom biobrændstoffer, metanol og ammoniak”, siger Martin Gaard Christiansen, European CEO og global COO i Unifeeder.
Den grønne landstrømsløsning er en velkendt størrelse i Aarhus. For allerede i sommeren 2023 kunne Aarhus Havn som de første i Danmark tilbyde landstrøm til krydstogtskibe. En succes man nu ønsker at overføre til containerskibene:
”Vi forventer, at op mod 75 procent af de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen, kobler sig til vores landstrømsanlæg i år. Det er en positiv udvikling der samtidig understreger, at vi hele tiden tager skridt i en grønnere retning. Denne udvikling håber vi snart at kunne udbrede til containerskibe, så CO2-udledningen reduceres endnu mere, og hvor vi samtidig sikrer renere luft og mindre støj”, udtaler Anne Zachariassen.
Læs også: Aarhus Havn øger sin markedsandel
Aarhusianerne kan se frem til en række positive effekter af en landstrømsløsning for containerskibe. For udover at reducere CO2-udledningen i havneområdet, vil det forbedre luftkvaliteten og komme støjgener til livs, som skabes af skibenes dieselgeneratorer.
Om Aarhus Havn kan sætte strøm til projektet, besluttes endeligt i juli af Connecting Europe Facility.
Kilde: Aarhus Havn
/ PiB