RALs nye oceanskib giver nye muligheder
Royal Arctic Line A/S, RAL, har den 24. januar 2017 underskrevet en aftale med det kinesiske værft Guangzhou Wenchong Shipyard Co., Ltd og China Shipbuilding Trading Company Limited om bygning af et nyt skib til levering i 2019. Det giver rederiet nye muligheder.
"Skibet er et vigtigt skridt i fornyelsen af Royal Arctic Lines Atlantflåde og led i erstatningen af Naja Arctica og Nuka Arctica, der begge snart er 25 år gamle. Det er første skib RAL har bestilt, som kan udnytte de muligheder, den nye havn Nuuk giver. Skibet er designet uden kraner, men dog forberedt for disse", skriver Royal Arctic Line i en meddelelse.
Den nye havn i Nuuk giver også muligheden for at bryde med de begrænsninger i skibets størrelse, som gælder øvrige havne i Grønland. Sammenholdt med skibets brændstofeffektive skrogform bliver skibet det første i Royal Arctic Lines historie, hvor driftsøkonomien på Atlantfarten er prioriteret over adgangen til øvrige havne i Grønland.
Det er det største skib Royal Arctic Line nogensinde har bestilt med en containerkapacitet på omkring 2.150 TEU, næsten tre gange større end de mindre atlantskibe Nuka Arctica og Naja Arctica, som skibet skal være med til at erstatte.
Skibet vil opfylde de nyeste sikkerheds- og miljøkrav, herunder de nye IMO krav, der stilles for nye skibes besejling af arktiske farvande ind og ud af Nuuk (polarkoden). Udover at skibets olietanke er ekstra beskyttede, så er skibets maskineri udstyret med udstyr til reduktion af udledning af svovl og kvælstofoxid.
Skibet er et standard containerskib, hvilket har reduceret investeringen betydeligt. Tanken er, at RAL med basis i sin egen kapacitet til sikring af forsyningsstabiliteten vil søge at benytte sig af globalt eksisterende tonnage til at komplettere flådestrategien, for at opnå størst mulig økonomisk effektivitet.
Royal Arctic Line og Eimskip har sideløbende underskrevet en aftale om at udvikle et samarbejde om fælles udnyttelse af rederiernes skibskapacitet. Samarbejdet vil understøtte mulighederne for direkte eksport af mere færdige produkter og skabe en basis for mere valgfrihed i indkøbslogistikken.
Kilde: Royal Arctic Line.