Ballade i Norge om nye kystvagtskibe
Den norske klima- og miljøminister Vidar Helgesen og andre politikere reagerer på at Kystvakten bygger tre nye skip baseret på gamle specifikationer, og dermed ikke tager den nyeste og bedste norske teknologi i brug. Sjøforsvaret insisterer blandt andet på at bruge diesel.
”Jeg vil bede forsvarsminister Ine Eriksen Søreide se nærmere på sagen. Vi må sikre os at den bedst mulige tilgængelige teknologi tages med i vurderingen, uden at det sker på bekostning af sikkerhed og Kystvaktens behov”, siger Vidar Helgesen til Teknisk Ukeblad, TU.
Miljø- og klimaministeren påpeger, at staten må sørge for at være i front og benytte det nyeste, som er udviklet af den maritime industri i Norge. Fra 1. januar er der nye regler for offentlige indkøb, som skal lægge mere vægt på miljøet. Helgesen er usikker på om indkøb af kystvagtskibene falder udenfor, da processen allerede er sat i gang.
Stortingsrepresentant Else-May Botten fra Arbeiderpartiet, der sidder i næringskomiteen i Stortinget er optaget af at norske leverandører skal nyde godt af de offentlige kontrakter. Indkøb af kystvagtskibe ses på som forsvarsmateriel og er dermed ikke underlagt EØS-regler for indkøb.
”Forsvarsmateriell kan sørge for at skibene bliver hypermoderne, hvor norsk miljø- og energieffektiv teknologi tages i brug, siger Botten.
Norsk industri og LO er gået sammen i et forsøg på at få Forsvarsmateriell til at sætte miljøkrav i udbuddet for nye kystvagtskibe. Begge har overfor TU påpeget at konceptet for kystvagtskibene er udarbejdet af LMG Marin i 2013. Udbbudene skal afgøres først i 2018 og det første af tre skibe leveres i 2022, det vil sige næsten 10 år efter at Forsvarsmateriell valgte design og løsning.
Projektleder Odd Magne Nilsen i Forsvarsmateriell, Maritime kapasiteter, hævder, at det er frit for værfterne at levere bud på skibene, som fraviger konceptet fra LMG-designet fra 2013, så længde de imødekommer Sjøforsvaret og Kystvaktens operative behov.
Kilde: Teknisk Ukeblad