HMM overvejer arktisk rute
Det sydkoreanske containerrederi Hyundai Merchant Marine, HMM, overvejer at sende containerskibe via Nordøstpassagen, da det vil give omkostningsbesparelser som følge af den kortere tid, det tager at sejle fra Asien til Europa via den arktiske rute.
Ifølge Pulsenews planlægges en forsøgsoperation i 2020 med skibe på 2.500 til 3.500 TEU-skibe. En HMM-talsmand har bekræftet overfor World Maritime News, at den arktiske rute overvejes som en ny mulighed, men vil ikke bekræfte hverken dato eller størrelsen på fartøjerne, da ”intet er besluttet endnu”.
Hvis planerne skulle blive til noget, vil HMM blive det første sydkoreanske containerrederi, der benyttet den arktiske rute. Den arktiske skibstrafik er mere end fordoblet, efter at havisen har trukket sig tilbageover
de sidste 40 år. Det forventes, at trafikmængden kan tredobles inden 2020.
Sejlads i regionen indebærer dog en række risici, blandt andet mangel på hydrografiske undersøgelseer af bestemte områder af Arktis, den årlige issituation og behovet for kvalificeret personale.
World Maritime News