Norske Hurtigruten kan stoppe tradition
Rederiet Hurtigruten overvejer helt at lade være med at byde på kystruten mellem Kirkenes i nord og Bergen i Syd. Dermed kan det være slut med skibsanløb fra Hurtigruten i alle 34 havne på kysten.
År ud og år ind har beboerne i de 34 anløbssteder langs den norske vestkyst fået besøg af Hurtigrutens skibe, der har fungeret som en livsnerve - i hvertfald for nogle af de mindste byer.
Men måske slutter det den 31. december 2019, når den nuværende kontrakt udløber.
Hurtigruten overvejer nemlig helt at alle være med at byde ind på det norske trafikministeriums udbud for en ny kontrakt.
Hurtigruten, der i dag blot får 10 pct. af sin indtjening fra aftalen med staten, vil uden en aftale også kunne slippe for at besøge alle havnene på sejladserne op og ned langs kysten, men kun dem, som rederiet finder mest interessante for turisterne ombord.
“Vi vil da sikkert ikke anløbe alle 32 steder, men selv vælge, hvilke vi ønsker at vise vores gæster. Vi vil også give alle andre aktører på kysten knaldhård konkurrence, ligesom vi i dag konkurrerer med udenlandske cruiserederier, “ siger Hurtigrutens kommunikationsdirektør Anne Marit Bjørnfalten til Sysla Maritim.
Som noget nyt er ruten fra Kirkenes til Bergen nu opdelt i tre udbud. Dermed kan det i princippet blive tre rederier, der i fremtiden betjener de større og mindre byer og anløbssteder på den smukke kyst.
Men ingen af dem vil kunne kalde sig hurtigruten. Det navn har rederiet Hurtigruten ejet i mange år.
Kilde: Sysla Maritim