Sanktioner sinker russiske atomisbrydere
De russiske myndigheder har hidtil hævdet, at deres nyeste og mest kraftfulde isbryder, Arktika, vil være klar til drift i 2019. Nu, indrømmer Rosatom, at sanktioner fra vestlige landes virksomheder mod Rusland, som der oprindeligt var indgået kontrakt med, kan forsinke bygningen yderligere.
”Da isbryderen blev designet, behøvede vi ikke at bekymre os om sanktioner. Derfor omfattede projektet også nogle specifikke importerede komponenter. Vi har gør alle bestræbelser for at sikre, at Arktika ikke endnu en gang vil blive forsinket.”, sagde Maskim Peshkov, direktør for kontoret for budgetplanlægning hos Ruslands statslige atomselskab Rosatom under en høring i det russiske parlament i sidste uge.
Det er første gang en højtstående embedsmand har erkendt, at Ruslands konflikt med Ukraine kan bremse den nye række af isbrydere. Under høringen i energikomiteen sagde Peshkov, at Rosatom havde problemer med at fremskaffe kritisk turbine, der skal forbinde Arktikas reaktorer til fremdriftsystemet.
Rosatom har forsøgt at finde indenlandske virksomheder, der kunne producere de manglende dele. Rapporten er offentliggjort i den officielle nyhedsavis, Parlamentskaya Gazeta, Ruslands officielle avis om lovgivningsmæssige anliggender.
Oprindeligt skulle Arktika have været i drift i år. Men dampgeneratorer til fartøjerne skulle oprindeligt have været leveret af Turboatom, et ukrainsk firma med base i Kharkiv. Den igangværende krig i det østlige Ukraine efter Ruslands annektering af Krim halvøen satte dog en stopper for den aftale.
General Electrics leverancer af de elektriske fremdriftssystemer til isbryderne blev også standset og russiske systemer er i stedet blevet anvendt. Da konstruktionen begyndte at trække ud på grund af manglen på importerede dele, måtte den russiske præsident Vladimir Putin personligt godkende en forsinkelse.
Rusland fortsætter dog med at bygge sine LK-60 massive nye isbrydere, der er mere kraftfulde end deres forgængere og overgår dem i længden med så meget som 50 meter. Baltic Shipyard i Sankt Petersborg søsatte i september den anden af den nye generation isbrydere beregnet på brug i Nordøstpassagen.
Skibene er designet med en lavt dybgang, så de kan operere i de arktiske floder i det nordlige Sibirien. Deres to RITM-200 reaktorer med en kapacitet på 175 MW, som er stort set uafprøvede, vil give kraft nok til at skibene kan bryde igennem tre meter tyk is. De får en besætning på 53 personer.
Kilde: Maritime Executive