Italien begrænser krydstogttrafik i Venedig
Italiens regering har besluttet at forvise de største krydstogtskibe fra Venedigs Giudecca-kanal. Det sker efter kritik fra lokale beboere og fra UNESCO, som har advaret om, at byen kan komme på en liste over verdens truede kulturarv på grund af påvirkningen fra de store fartøjer.
”Vi ønsker, at gøre det klart for UNESCO og hele verden, at vi har en løsning. Dette tager højde for alle de job, der er skabt af krydstogtbranchen, som vi absolut ikke har råd til at tabe, og vi kan begynde at arbejde seriøst på planlægning af krydstogter”, siger Venedigs borgmester Luigi Brugnaro.
Den nye plan vil i sidste ende dirigere større fartøjer uden om den historiske kanal til Venedigs kommercielle havn. Inden for et par år vil de store skibe lægge til ved Margheras nordkanal. Der er ingen forhindringer fra den kommercielle trafik, så de to aktiviteter kan sameksistere”, siger transportminister Graziano Delrio.
Gennemførelsen af planen, der rammer krydstogtskibe på over 100.000 bruttotons, tager dog tid. Skibene vil stadig passere San Marco i mindst to eller tre år. Det er den tid, det vil tage at realisere den nye kanal og kajer til skibene.
Tirsdag den 13. januar 2015 forkastede Venedigs regionale domstol et forbud mod skibe over 96.000 bruttotons samt de øvrige begrænsninger, der blev indført i november 2014 mod at sejle langs Giudecca Canal og St. Markus’ bassin til byens vigtigste krydstogt terminal.
I følge miljøeksperter kan Venedig ikke holde til at have mere end 40 store krydstogtskibe på over 40.000 bruttotons, der sejler gennem Giudecca Kanalen blot få hundrede meter fra Markuspladsen.
Forureningen fra skibenes CO2 udstødning, der er med til at ødelægge bygninger opført i middelalderen, er et stort problem. Det værste er dog erosionen af kanalernes kajer og fundamenter, som de store skibe er årsag til.
Kilde: Maritime Executive