Hans Hedtoft blev Danmarks Titanic
I dag den 29. januar er det 59 år siden, at MS Hans Hedtoft begyndte sin skæbnesvangre hjemrejse fra jomfruturen til Julianehåb i Grønland. En rejse, der sluttede dagen efter, da skibet ramte et isbjerg og sank med 40 besætningsmedlemmer og 55 passagerer ombord.
Kun en redningskrans blev fundet fra det tragiske forlis, der i dag står som det sidste forlis med omkomne, forårsaget af et isbjerg.
Hans Hedtoft var Den Kongelige Grønlandske Handels største og nyeste skib. Det blev - som Titanic - beskrevet som det sikreste skib, der ikke kunne synke. Det var bygget med dobbelt skrog, armeret bov og syv vandtætte afdelinger. Instrumenteringen var datidens mest avancerede og redningsbådene var udstyret med radioer.
Men det nyttede alt sammen ingenting.
Det første nødopkald blev afgivet kl. 13.56 lokal tid. Det fortalte, at skibet havde ramt et isbjerg på positionen 59°30′N 43°00′W. Opkaldet blev opfanget af det amerikanske kystvagtskib USCGC Campbell og to tyske trawlere.
En time senere lød det fra Hans Hedtoft, at skibets maskinrum nu var oversvømmet. Kl. 15.12 blev det meddelt, at skibet nu var begyndt at synke. Kl. 17.41 kom endnu en meddelelse: “Vi synker langsomt. Behøver øjeblikkelig assistance.”
Knap en halv time senere opfangede en af de tyske trawlere et svagt nødsignal. “Nu går vi under”.
Det blev det sidste livstegn fra Hans Hedtoft.
Den 31. januar rapporterede USCGC Campbell, at vejrforholdene
var de værste, de havde oplevet og fandt ingen spor af Hans Hedtoft. Ingen fly kunne gå i luften og 7. februar blev eftersøgningen afblæst.
Ni måneder senere drev en redningskrans fra Hans Hedtoft i land på Island.
Kilde: Maritime Executive m.fl.