Første Baltic Feeder til Maersk Line
For første gang i dette årtusinde har Maersk Line fået leveret et containerskib i den klasse, som normalt kaldes feederskib. Det er sket med Vistula Mærsk, der er den første i en serie på syv avancerede skibe, der skal sejle i isfyldte farvande og områder og derfor har høj isklasse.
Ligeledes skal i hvert fald det første skib sejle i et miljømæssigt delikat område, hvor emissioner er særdeles restriktive. Derfor opfylder Vistula Mærsk en række krav, som skal opfyldes for at kunne sejle i Østersøen, der halvdelen af året også volder problemer med kraftig isdannelse.
Selvom Vistula Mærsk betegnes som et feederskib, er det større end de tidligere leverede feederskibe til flåden. Med en kapacitet på næsten 3.600 TEUs er skibet 3,5 gange større end Maersk Atlantic, der blev leveret i august 1999 som det seneste før Vistula Mærsk.
Det betyder, at rutenettet i Østersøen ændres på den måde, at det nye skib, når det når frem til Østersøen fra Kina, hvor det er bygget, vil kunne erstatte 15 indchartrede enheder med isforstærkning. Det er de skibe, i størrelser omkring 1.400 til 1.700 TEUs, som i øjeblikket betjener havnene i Østersøen. Med de nye feederskibe vil Seago Line, der er Maersk Lines datterselskab og som står for feederservicen, få et helt andet regnestykke når det gælder effektivitet pr. TEU.
Las hele artiklen om Vistula Mærsk i den nye udgave af Magasiner Maritime Danmark herunder: