danskerederier.gif

Hammershus - ny dansk ro/pax-færge

Hammershus - ny dansk ro/pax-færge

Fredag 5. oktober 2018 kl: 16:00


Hammershus har afløst ro/pax-færgen Hammerodde på ruten mellem Køge og Rønne samt udenrigsruten mellem Rønne og Sassnitz. Nybygningen Hammerhus sejler i den nuværende sejlplan stort set døgnet rundt og med to forskellige registreringer.

Når færgen ankommer til Rønne hver morgen kl. 06:00, sejler den i det ordinære danske skibsregister – populært kaldet DAS. Når den én time senere forlader Rønne for at sejle til Sassnitz, har Hammershus skiftet til registrering i Dansk International Skibsregister – DIS. Den registrering med bl.a. nettoløn til besætningen bibeholdes frem til kl. 15:10 samme dag, når færgen returnerer fra Sassnitz på Rügen i Tyskland, og dermed er en udenrigsrute med en overfartstid på 3 timer og 20 minutter. Senere samme dag – kl. 17:00 – afsejler Hammershus i indenrigsfart til Køge med ankomst kl. 22:30. Returrejsen til Rønne begynder kl. 00:30 i det følgende døgn og varer til 06:30. Overfartstiden mellem Rønne og Køge er sat til 5 timer og 30 minutter.

Med nybygningen Hammershus har Bornholmslinjen valgt at øge kapaciteten på ruten til og fra Køge. Det er især på passagerkapaciteten der øges. Under byggeperioden valgte rederiet at øge kapaciteten fra de oprindelige valgte 400 passagerer med næsten det dobbelte antal rejsende. Hammershus har kapacitet til 720 passagerer i en blanding af hvilestole, de særlige sofaer til skolebørn på den obligatoriske rejse til Bornholm, samt overnatning i kamre. Der er en betydelig kapacitet med hvilestole, som er meget brugt på rejser til Bornholm. Mols-Linjen har da også valgt at ændre på apteringen på HSC-færgen Express 1 således, at den har fået en del af de oprindelige saloner ombygget til saloner med hvilestole.

På Hammershus er der mulighed for at overnatte i en kabine og i en rigtig køje. Der er i alt 36 kabiner hver med to køjer og alle med privat toilet og bad. Det giver mulighed for at have 72 sovende passagerer med på turen mellem Bornholm og Sjælland.
Hvilestole og de særlige sofaer (couchetter) til skoleklasser på tur er placeret på hver sin side af midtercasingen på publikumsdækket, hvilket skulle give almindeligt rejsende lidt fred i forhold til en lejrskoleklasse på tur. I den forreste del af det samme dæk findes færgens cateringområde med cafeteria og salg af forplejning til passagererne. De har de forreste kvadratmeter om bord med bl.a. udsigt over stævnen.

De sovende gæster har fået plads på det øverste dæk, som udover de 36 kabiner også rummer aptering til besætningen, skibskontorer mv. samt styrehuset. Dermed er de sovende ligesom fredet i forhold det leben, der måtte være på restaurantdækket. Besætningen har naturligvis egne kamre med toilet og bad. Dertil kommer messe, kabys og dagrum, idet besætningen er mønstret om bord og sejler i én uge ad gangen.
På toppen af apteringshuset er Hammershus blevet udstyret med en helikopter-platform, som giver mulighed for at en redningshelikopter kan lande og lette fra, hvis behovet skulle vise sig.

Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Hornsea One CTV navngivet
- Royal Arctic Line bestiller to nye skibe
- Royal Caribbean bestiller sjette Oasis-skib
- Stena RoRo køber brugt japansk ro-pax
- Australiens største fragtskib navngivet
- Island indsætter elfærge på krævende rute
- Maersk Supply færdig med flådefornyelse
- Tuco lancerer ny ProZero 9,3 meter design
- ÆrøXpressen tager form i Riga
- Fjord1 skifter batterier på spritnye færger
- Hurtigfærge fra Samsø til Aarhus vedtaget
- Danske Maritime trækker kritik af udbud


Dagens mest læste

- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Nye havnestrejker på vej i Sverige


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Norsk fregat klar til at blive hævet
- Maersk Honam sektion på vej til HHI
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst