Klik venligst
danskerederier.gif

Hammershus - ny dansk ro/pax-færge

Hammershus - ny dansk ro/pax-færge

Fredag 5. oktober 2018 kl: 16:00


Hammershus har afløst ro/pax-færgen Hammerodde på ruten mellem Køge og Rønne samt udenrigsruten mellem Rønne og Sassnitz. Nybygningen Hammerhus sejler i den nuværende sejlplan stort set døgnet rundt og med to forskellige registreringer.

Når færgen ankommer til Rønne hver morgen kl. 06:00, sejler den i det ordinære danske skibsregister – populært kaldet DAS. Når den én time senere forlader Rønne for at sejle til Sassnitz, har Hammershus skiftet til registrering i Dansk International Skibsregister – DIS. Den registrering med bl.a. nettoløn til besætningen bibeholdes frem til kl. 15:10 samme dag, når færgen returnerer fra Sassnitz på Rügen i Tyskland, og dermed er en udenrigsrute med en overfartstid på 3 timer og 20 minutter. Senere samme dag – kl. 17:00 – afsejler Hammershus i indenrigsfart til Køge med ankomst kl. 22:30. Returrejsen til Rønne begynder kl. 00:30 i det følgende døgn og varer til 06:30. Overfartstiden mellem Rønne og Køge er sat til 5 timer og 30 minutter.

Med nybygningen Hammershus har Bornholmslinjen valgt at øge kapaciteten på ruten til og fra Køge. Det er især på passagerkapaciteten der øges. Under byggeperioden valgte rederiet at øge kapaciteten fra de oprindelige valgte 400 passagerer med næsten det dobbelte antal rejsende. Hammershus har kapacitet til 720 passagerer i en blanding af hvilestole, de særlige sofaer til skolebørn på den obligatoriske rejse til Bornholm, samt overnatning i kamre. Der er en betydelig kapacitet med hvilestole, som er meget brugt på rejser til Bornholm. Mols-Linjen har da også valgt at ændre på apteringen på HSC-færgen Express 1 således, at den har fået en del af de oprindelige saloner ombygget til saloner med hvilestole.

På Hammershus er der mulighed for at overnatte i en kabine og i en rigtig køje. Der er i alt 36 kabiner hver med to køjer og alle med privat toilet og bad. Det giver mulighed for at have 72 sovende passagerer med på turen mellem Bornholm og Sjælland.
Hvilestole og de særlige sofaer (couchetter) til skoleklasser på tur er placeret på hver sin side af midtercasingen på publikumsdækket, hvilket skulle give almindeligt rejsende lidt fred i forhold til en lejrskoleklasse på tur. I den forreste del af det samme dæk findes færgens cateringområde med cafeteria og salg af forplejning til passagererne. De har de forreste kvadratmeter om bord med bl.a. udsigt over stævnen.

De sovende gæster har fået plads på det øverste dæk, som udover de 36 kabiner også rummer aptering til besætningen, skibskontorer mv. samt styrehuset. Dermed er de sovende ligesom fredet i forhold det leben, der måtte være på restaurantdækket. Besætningen har naturligvis egne kamre med toilet og bad. Dertil kommer messe, kabys og dagrum, idet besætningen er mønstret om bord og sejler i én uge ad gangen.
På toppen af apteringshuset er Hammershus blevet udstyret med en helikopter-platform, som giver mulighed for at en redningshelikopter kan lande og lette fra, hvis behovet skulle vise sig.

Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk designet og sejl-assisteret for de rige
- Aalborg Portland fornyer flåden med 3 skibe
- DFDS navngiver ny ro/ro Troy Seaways
- Bertram Rickmer´s på vej op igen
- Knud E. Hansen designer havforskningsskib
- Shells Prelude leverer sin første LNG
- Ulstein parat med RoPax koncept design
- Vind skal hjælpe ny LNG-drevet tanker frem
- Color Hybrid bliver Ship of the Year
- Maersk Honan søster på jomfrurejse
- Tre nye ekspeditions-krydstogtskibe bestilt
- Maersk Tankers bekræfter fire nybygninger


Dagens mest læste

- Hov, hov, hov … I glemte noget
- Fragtskib langt om længe trukket fri
- Norsk rigselskab går konkurs
- Forargelse i Folketinget over Dan-Bunkering
- Nordlig genvej kræver investering på 77 mia


Ugens mest læste

- Holy Shit! - For sent på den…
- Det kan man da kalde en møg-dag…
- Elbe nr 5 tjekkes af danske eksperter
- Trump koster Miami´s “Big Three” kassen
- Endnu flere tons kokain fundet på MSC-skib
- Norsk fregat bliver solgt til ophugning
- Maersk Drilling har solgt Giant
- Total afskediger 200 ansatte i Esbjerg
- To rederier på vej med mega-ordrer
- Indien sender krigsskibe til Oman Bugten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst