Slow steaming vil ikke mindske CO2-aftryk
Et krav om lavere hastighed - slow steaming - vil ikke reducere CO2-udledningen fra den internationale skibsfart, men blot skabe et “falsk indtryk”. Det mener Storbritanniens Chamber of Shipping forud for en diskussion om emnet på næste uges IMO-møde.
Forslaget om at sætte hastigheden ned for at reducere CO2-udledningen er blevet fremført af Frankrig og Grækenland og er blevet støttet af mere end 100 topchefer i shippingindustrien. Men der er slet ingen beviser for, at et sådant tiltag vil betyde lavere udledninger, siger Storbritanniens Chamber of Shipping i en udtalelse.
“Rederne har allerede nedsat hastigheden betragteligt over det sidste årti og selvom der ligger gode intentioner bag, er det bare ikke godt nok at argumentere for yderligere fartbegrænsninger som en genvej til lavere CO2-udledninger for skibsfarten,” siger Anna Ziou, der er policy director i Chamber of Shipping.
Hun mener, at lavere hastigheder effektivt vil straffe de rederier, der udvikler og installerer nye teknologier for på den måde at reducere udslippet. “Forslagene (om slow steaming, red.) kan resultere i mindre forskning og udvikling og modvirke, at der gennemføres meningsfulde forsøg på at reducere CO2 udledningen,” siger Anna Ziou.
Det britiske Chamber of Shipping er dermed helt på linje med Danske Rederier, der mener, at et krav om slow steaming vil straffe first-movers, der allerede har investeret i nyere energi-effektive skibe. “Nedsat hastighed vil derimod være en fordel for de redere, der har en gammel, energiineffektiv flåde,” sagde direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier, til Maritime Danmark i marts i fjor.
FN´s internationale maritime organisation, IMO, har sat som målsætning, at CO2 udledningerne fra skibsfarten skal være reduceret med 50 pct. i 2050 i forhold til niveauet i 2008.
Efter finanskrisen skruede verdens store containerrederier markant ned for deres skibes hastighed for at spare på brændstofudgifterne og forslagene om nedsat hastighed retter sig derfor primært mod tankskibe og bulkere.
Kilde: TradeWinds