Klik venligst
danskerederier.gif

Viking Sky: Slæbebåd blev ikke alarmeret

Viking Sky: Slæbebåd blev ikke alarmeret

Tirsdag 4. juni 2019 kl: 15:15


Da Viking Sky udsendte sit mayday, da det uden motorkraft drev mod klippeskærerne ved den norske vestkyst, var slæbe- og supplyskibet Ocean Response blot 100 km væk. Men skibet hørte hverken meldingen fra Viking Sky eller gentagelsen fra den centrale norske redningskommando.

De nye oplysninger er kommet frem i den efterfølgende undersøgelse af hændelserne omkring Viking Sky, der i værste fald kunne have ført til en katastrofe, hvis det ikke var lykkedes at få skibet holdt fri af skærerne.

Ocean Response er en del af redningsberedskabet i Equinor og var på vej sydpå blot 55 sømil fra det nødstedte krydstogtskib, da alarmen gik.
Hvis mandskabet på Ocean Response havde hørt nødsignalet, ville de kunne have været fremme
ved Viking Sky på omkring fire timer.

Men nødsignalet blev sendt ud over VHF-radioen og Ocean Response var for langt væk til at opfange det.
“Det eneste vi hørte på radioen var, at der blev sagt noget i retning af “er der mange folk” fra en helikopter. Så blev der stille. Vi var for langt væk," Runar Eide, kaptajn på Ocean Response.

Skibet fortsatte derfor væk fra Viking Sky, mens den norske hovedredningscentral samtidig forberedte sig på en mulig katastrofe, indkaldte ekstra mandskab og sendte fem helikoptere i luften.

To mindre fartøjer var hurtigt fremme ved Viking Sky, men de havde ingen mulighed for at kaste en trosse og slæbe det store krydstogtskib.

På Ocean Response hørte man intet fra redningscentralen.
Først da selskabet, der forsikrer Viking Sky gik i aktion for at finde fartøjer, der var egnede til at bjærge skibet, blev Ocean Response kontaktet. Det skete kl. 18.35 - næsten fem timer efter det første nødsignal fra Viking Sky.

Kaptajn Eide kaldte sit mandskab på broen og fortalte, hvad der var i vente. Så blev kursen sat nordover og efter ca. ni timer var skibet fremme.
Det lykkedes at få kastet en trosse ombord på Viking Sky, der på det tidspunkt havde fået gang i tre af sine fire motorer. Herefter gik turen mod havnen med de knap 1000 passagerer og besætningsmedlemmer, der fortsat var på skibet efter helikopter-evakueringen af ca. 450 ombord.

Kilde: Sysla Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Scrubber-sammenbrud vander maskinrum
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Sikkerhedsøvelse på Crown Seaways
- Hele besætningen sov, da branden brød ud
- Fortsat mystik: Er olien solgt - og til hvem?
- Første hybridskib gennem Nordvestpassage
- Sleipnir sætter ny verdensrekord
- Specielt skib skrottes - helt uden svineri
- På tur gennem verdens første skibsstunnel
- Mystik om forsvunden maritim målestation
- Britisk flådefartøj opdager spøgelsesskib
- Store flådestyrker i København


Dagens mest læste

- Kaptajn på Lauritzen-bulker løj om farlig last
- Maersk Drilling forlænger for 60 mio. dollar
- Norden trækker selskab til København
- Svitzer og partner sælger ejerandel i Ardent
- Maersk Drilling slanker topledelsen


Ugens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Scrubber-sammenbrud vander maskinrum
- Det kan tage måneder at fjerne bilskib
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Nordkoreansk angreb på russisk patruljeskib
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Henlagte miljøskibe skal nu ombygges
- Danskbygget trawler leveret til Norge
- Girl Power i Det Blå Danmark
Klik venligst
Klik venligst