Klik venligst
danskerederier.gif

Storebæltsfærge på vej tilbage til Halsskov

Storebæltsfærge på vej tilbage til Halsskov

Mandag 7. oktober 2019 kl: 16:00


Skal en af Danmarks sidste Storebæltsfærger hugges op og efterlades på historiens losseplads, eller skal “Broen” bevares som en kulturfærge med udstillingscenter og udskænkning af storebæltskaffe i det gamle færgeleje i Halsskov? Det sidste er nu blevet en realistisk mulighed.

Planerne om at bringe M/F Broen tilbage til Halsskov og give den en fast placering i færgeleje 2 ved den bevarede gamle tilkørselsrampe i havnen behandles som lukkede punkter i det politiske system i Slagelse kommune, erfarer dagbladet Sjællandske.

Ifølge mediet går planerne ud på at gøre Broen landfast med sand omkring sig i det gamle færgeleje. Her skal den - efter planen - fungere som hjemsted for foreningerne i vandsportscenteret, være udstillingscenter og servere den berømte - eller måske snarere - berygtede storebæltskaffe.

Der er dog et stykke vej endnu, til planerne eventuelt kan realiseres. Således har ejerne af færgen, Jesper Kjær Andersen og Poul Kjærgaard ifølge avisen endnu ikke blevet kontaktet i sagen.

“Nej, jeg har ikke hørt om planer i Halsskov Havn, men det ville da være rigtig dejligt, hvis det blev sådan, for vi er meget interesserede i at få bevaret dette stykke unikke danske færgehistorie, som det længe var planen at gøre i Nyborg,” siger 46-årige Jesper Kjær Andersen til Sjællandske.

Heller ikke Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (S), vil løfte sløret for planerne, men siger dog, at der skal træffes en hurtig beslutning.

Skrotværdien af færgen anslås til at ligge på omkring 1,3 mio. kr.

M/F Broen blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler. Den sejlede på ruten Nyborg-Korsør til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov.

Færgen sejlede her indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus havn. Siden foråret 2015 har skibet ligget i Nyborg.

M/F Broen er generelt meget velbevaret. I det ydre står færgen stort set i sin oprindelige form. På vogndækket er der indrettet diskotek – men i form af en opsat indre skal, hvorfor både dørk og loft er intakte.

Maskinrummet er også fuldstændig intakt – endda med værksteder – ligesom rygersalonen, kommandobroen og kongesalonen samt kahytterne i nederste dæk er forholdsvist velbevarede. Færgen har aldrig været udsat for gennemgribende ombygninger og har således en høj grad af autenticitet.

Spørgsmålet er nu, om M/F Broen får et nyt liv i det gamle færgeleje - eller hugges op. Fortsættelse følger.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maritime museer åbner op igen
- Så er der fundet fem nye Maritime Stars
- Kvindelig US Navy-captain fyret for oliespild
- Dansk sejlbåd dukket op i Atlanterhavet
- Delvis genåbning af maritime skoler
- Historisk krigsskib fundet på 4 km dybde
- Skibsreder bliver ufrivillig Youtube-stjerne
- Hunde-spisende leopard spottet på tanker
- Gigantisk regning venter for spøgelsesskib
- Grundstødt skib formentlig knækket i to
- Undvigemanøvre satte to skibe på grund
- Se verden største flydende kran i aktion


Dagens mest læste

- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Styrelse godkender to nye havmølleparker
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr


Ugens mest læste

- Dansk sejlbåd dukket op i Atlanterhavet
- Kæmpe skib lagt til ved kort kaj
- Piratskib eksploderede under ildkamp
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Fragtskib på grund ud for Langeland
- Kvindelig US Navy-captain fyret for oliespild
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Ardent trækker sig fra bjærgningsmarkedet
- Se dansk lods på arbejde om natten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst