Klik venligst
danskerederier.gif

Folkeaktier skal skaffe skonnert til Helsingør

Folkeaktier skal skaffe skonnert til Helsingør

Tirsdag 16. juni 2020 kl: 16:00


Skonnerten ZAR skal være Helsingør by og havns stolthed og en mulighed for at skabe maritim læring for skolebørn med meget mere, hvis det står til Maritimt Værksted Hal 16. Derfor har foreningen taget initiativ til salg af “folkeaktier” til køb af den tremastede skonnert.

Ud over at give børn mulighed for at snuse til den maritime verden skal ZAR også kunne chartres til bryllupper, repræsentation, receptioner og formidling af Helsingørs lange maritime tradition inkl. sundtolden, skriver foreningen Maritimt Værksted Hal 16 i en pressemeddelelse.

“Vi håber så mange som muligt vil bidrage til projektet, økonomisk og organisatorisk, og håber at få så stor opbakning fra byens borgere og investorer som muligt.”

Hal16 er en gammel værftshal på Helsingør Kulturhavn, som Helsingør Kommune har stillet gratis til rådighed for private ejere af historiske fartøjer, som har brug for et sted, hvor man kan gå og reparere og vedligeholde fartøjerne.

Formanden for Maritimt Værksted Hal 16, Nicolai Juel Vædele, der er museumsinspektør på Værftsmuseet, er initiativtager til projektet, der skal få skonnerten Zar, der er bygget under 2. Verdenskrig ud at sejle.

I første omgang skal der til køb og startdrift af skibet findes 6-8 mio. kr. Her kommer folkeaktien ind i billedet.

Efterfølgende skal der findes ca. 2 mio. årligt til drift, inkl. løn til professionel besætning, vedligehold m.v.

“De udgifter skal findes via konkrete aftaler om sejladser med uddannelsesinstitutioner, almennyttige organisationer, virksomheder, kommune og andre. Det bliver hårdt arbejde, men ikke umuligt,” skriver Nicolai Juel Vædele i en kronik om projektet i Helsingør Dagblad.

M/S ZAR er bygget på det traditionsrige skibsværft Ring Andersen i Svendborg i 1942. Skibet er sikkerhedsgodkendt til sejlads med 46 passagerer.

Skonnerten er klassificeret i klassifikationsselskaber DNV-GL i klasse A1, som er den allerhøjste sikkerheds- og konstruktionsklasse man kan opnå. Zar er det eneste træskib i verden, der holder sin klassifikation i A1.

Skibet har tidligere været ejet af Henrik Frederiksen, og tilknyttet det af Frederiksen ejede Havreholm Slot .


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- A.P. Møller Fond giver 3,5 mio. til Marstal
- Havarikommission vil undersøge forlis igen
- Brandhærget tanker skal losse i indisk havn
- Marinehjemmeværnet afholder stor øvelse
- Indisk flådestolthed sendt til skrotning
- Spækhuggere går til angreb på skibe
- Danske Maritime tilbage på skolerne
- Vild med dans for slæbebåde
- Krigsskib fra 1644 fundet i Femern Bælt
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- Vestlig flådeøvelse i Barentshavet


Dagens mest læste

- Nybygning baglæns ud gennem Ems´en
- Maersk Drilling vinder ordre i Holland
- Søren Skou: Glad men ikke tilfreds endnu
- Peter Norborg har nyt job på plads
- Seadrill udskifter sin topchef


Ugens mest læste

- Årsag til grundstødning måske fundet
- Nyt fund genåbner Estonia undersøgelse
- Povl Anker får den store tur på Orskov Yard
- Molslinjen er klar med ny færgeterminal
- Indisk flådestolthed sendt til skrotning
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Eimskip mistænkt for ulovlig skrotning
- Beslaglagt iransk olie fortsat på Maersk skib
- Danmarks største havvindmøllepark i udbud
- Tikkende miljøbombe lækker måske olie
Klik venligst
Klik venligst