Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk afviser LNG - venter på CO2-neutralt

Maersk afviser LNG - venter på CO2-neutralt
Arkivfoto.

Torsdag 19. november 2020 kl: 08:00


A.P. Møller - Maersk kommer ikke til at bestille skibe, der sejler på LNG, men vil vente med at bestille nye, til selskabet har afklaret, hvad der skal være fremtidens CO2-neutrale brændstof.. Det fastslog topchef Søren Skou efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet onsdag.

Mens CMA CGM er i gang med en voldsom satsning på LNG-drevne containerskibe i mega-klassen, afviser Maersk fortsat LNG som et relevant brændstof i en overgangsperiode.

“Vi tror ikke på, at LNG kommer til at spille en stor rolle for os som et overgangs brændstof. Det er stadig et fossilt brændstof, og vi vil hellere gå fra det vi gør i dag direkte til et CO2-neutralt brændstof,” sagde Søren Skou på telekonferencen efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet onsdag.

Han slog samtidig fast, at Maersk holder sig til sit fokus på øget indtjening frem for større omsætning gennem kapacitetsudvidelser med skibe i mega-klassen på mere end 20.000 teu, og vil foreløbig fastholde den nuværende kapacitet på omkring 4 mio. teu.
Der vil dog blive nødvendigt at udskifte nogle af skibene i 10.000-15.000 teu klassen efterhånden som de ældes, fordi det er mere omkostningseffektivt at eje dem end at chartre dem, påpegede han.

“Vi er meget opmærksomme på den teknologi-risiko, der er ved at bestille skibe på nuværende tidspunkt. Ideelt set vil vi gerne regne ud - og det arbejder vi hårdt på - hvad fremtidens brændstof skal være, og så starte med at bygge skibe, der benytter dette brændstof, når vi behøver dem,” sagde Søren Skou.

A.P. Møller - Maersk arbejder på at få det første CO2-neutrale skib i vandet i 2030.

Kilde: TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Medie:Maersk sælger fire kemikalietankskibe
- Ny bog om Nordens 150 år lange historie
- Øget dansk fokus på maritim sikkerhed
- UHL tager levering af ny F900 Eco-Lifter
- Ny Samskip rute fra Dublin til Amsterdam
- Fire omkommet i forlis ud for Tyrkiet
- Nordic Shipholding sælger Nordic Hanne
- Færgenavigatør uddannelse godt fra start
- For første gang: Ingen saudiarabisk olie
- Maersk: Ingen ledige containere i verden
- Maersk ønsker beskyttelse i Guineabugten
- Forlænget lønkompensation hjælper rederier


Dagens mest læste

- Video: America’s Cup yacht kæntrer
- UHL tager levering af ny F900 Eco-Lifter
- Offshore forsyningsskib sunket i Suluhavet
- Ny bog om Nordens 150 år lange historie
- Ny Samskip rute fra Dublin til Amsterdam


Ugens mest læste

- Verdens dyreste skib svigter fortsat
- Maersk: Ingen ledige containere i verden
- Farligt livestock-skib udelukket i 2 år
- Så er tre svenske isbrydere i gang
- For første gang: Ingen saudiarabisk olie
- Så er Lilleøre på vej til Danmark
- Så er Scandia Seaways på vej hjem
- Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe
- Norröna i gang med facelift på Fayard
- Ny Fanø-færge ankommet til Hvide Sande
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst