Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk afviser LNG - venter på CO2-neutralt

Maersk afviser LNG - venter på CO2-neutralt
Arkivfoto.

Torsdag 19. november 2020 kl: 08:00


A.P. Møller - Maersk kommer ikke til at bestille skibe, der sejler på LNG, men vil vente med at bestille nye, til selskabet har afklaret, hvad der skal være fremtidens CO2-neutrale brændstof.. Det fastslog topchef Søren Skou efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet onsdag.

Mens CMA CGM er i gang med en voldsom satsning på LNG-drevne containerskibe i mega-klassen, afviser Maersk fortsat LNG som et relevant brændstof i en overgangsperiode.

“Vi tror ikke på, at LNG kommer til at spille en stor rolle for os som et overgangs brændstof. Det er stadig et fossilt brændstof, og vi vil hellere gå fra det vi gør i dag direkte til et CO2-neutralt brændstof,” sagde Søren Skou på telekonferencen efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet onsdag.

Han slog samtidig fast, at Maersk holder sig til sit fokus på øget indtjening frem for større omsætning gennem kapacitetsudvidelser med skibe i mega-klassen på mere end 20.000 teu, og vil foreløbig fastholde den nuværende kapacitet på omkring 4 mio. teu.
Der vil dog blive nødvendigt at udskifte nogle af skibene i 10.000-15.000 teu klassen efterhånden som de ældes, fordi det er mere omkostningseffektivt at eje dem end at chartre dem, påpegede han.

“Vi er meget opmærksomme på den teknologi-risiko, der er ved at bestille skibe på nuværende tidspunkt. Ideelt set vil vi gerne regne ud - og det arbejder vi hårdt på - hvad fremtidens brændstof skal være, og så starte med at bygge skibe, der benytter dette brændstof, når vi behøver dem,” sagde Søren Skou.

A.P. Møller - Maersk arbejder på at få det første CO2-neutrale skib i vandet i 2030.

Kilde: TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vaccinestrategi: "Husk nu de søfarende"
- CO2: Kampen om vigtige detaljer udestår
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Tankrederi dropper udbyttet trods overskud
- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- Besigtigelseskontoret ekspanderer til Fyn
- Danske udlandsfærger vil gerne lynteste
- ÆrøXpressen skal have ny motor
- Tukuma Arctica indhenter oprindelig sejlplan
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- Forsvaret og DFDS indgår transportaftale
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer


Dagens mest læste

- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Helt nyt: Nu kører Molslinjen over Fyn
- Hanstholm Havn søsætter ny vækstplan


Ugens mest læste

- Maersk-chartret containerskib grundstødt
- Færge på grund med 429 personer om bord
- Så flyder endnu en ny færge for DFDS
- Stadil-selskab skylder Maersk 70 mio. kr.
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer
- Højeste alarm: Bliv væk fra krydstogter
- Molslinjen er blevet politianmeldt af styrelse
- ÆrøXpressen skal have ny motor
- Boris vil genopbygge britisk styrke på havet
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst